4 januari 2013

Speculaastaart

Ik wat opzoek naar iets in mijn keukenkastjes en overal kwamen wat restjes van sinterklaas tegen. Wat kruidnoten, pepernoten, speculaas en taai-taai. Ik wist gelijk wat ik er mee ging maken. Een tijdje geleden heb ik uit het AD een artikel van Herman den Blijker uitgescheurd en daar stond een recept in voor een speculaastaart, die hij maakte van de restjes van sinterklaas. Sinterklaas is ondertussen al even weg, maar minder smaken zal het niet toch?
Het is een hele simpele taart om te maken en je "moet" hem 48 uur van te voren maken, want hij word steeds lekkerder. Dus dat heb ik braaf gedaan. Omdat ik niet genoeg restjes had heb ik ook een restje chocoladeletter grof gehakt en wat abrikozen fijngeknipt en deze er ook in gedaan. Dus het recept is een beetje van mij en de rest van Herman ;)

Recept Speculaastaart

400 gram restjes strooigoed (kruidnoten, pepernoten, taai-taai, speculaas, schuimpjes)
50 gram chocolade letter
50 gram gedroogde abrikozen
wat poedersuiker en een brander (heb je die niet, laat dan de poedersuiker weg)
60 gram suiker
3 eieren
125 gram bloem
1/4 theelepel zout
250 gram melk

Verwarm de oven voor op 175 graden
Hak en snijd de restjes stooigoed, chocolade en abrikozen grof.
Doe ze in een ovenbestendige schaal en bestrooi ze met wat poedersuiker en laat met de brander de poedersuiker karameliseren. Heb je geen brander? Laat dan de poedersuiker weg en sla deze stap over.
Klop de suiker met de eieren tot deze gaan schuimen, voeg dan het zout en de bloem toe. 
Als de bloem goed is opgenomen, voeg je de melk in gedeelten toe.
Giet het beslag over de vulling.
Bak de taart in 45 minuten gaar.
Laat hem 48 uur staan voor je hem eet en dan is hij heerlijk!


Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten