6 februari 2013

Hoe pocheer je een ei (simpel)

 Een gepocheerd ei, ik had er al vaak over gelezen, maar het nog nooit gegeten of klaar gemaakt. Wel eens gekeken hoe 't moest, maar 't leek me zo'n gedoe, dat ik het daarom maar gewoon nooit gedaan heb. Wat een gepocheerd ei is? Dit is wat wiki ervan zegt:


Een gepocheerd ei is een ei dat zonder de eierschaal is gekookt door middel van pocheren. Er wordt geen olie of vet gebruikt bij de bereiding.
Voor het pocheren wordt een ei gebroken in een schuimspaan (om waterige gedeelte van het eiwit kwijt te raken), en dan in een pan met water van 80 graden celcius gegoten. Het ei wordt gekookt tot het eiwit bijna geheel is gestold, maar het eigeel nog zacht is, zo'n 4 minuten voor een gemiddeld ei van 66 gram. Verse eieren (maximaal een week oud) zijn het meest geschikt voor het maken van gepocheerde eieren, aangezien het eiwit bij oudere eieren waterig wordt en niet goed bijeenblijft. Soms wordt er azijn aan het water toegevoegd om het eiwit bijeen te houden tijdens het koken. Dit is niet nodig bij een vers ei en maakt het eiwit ook wat rubberachtig.
Behalve met water kan een ei ook worden gepocheerd met stoom. Hierbij wordt een ei in een kopje boven kokend water gehangen.

Ik heb altijd wel eieren in huis, maar hoe weet ik hoe oud die zijn? Hoe lang stonden ze al in de winkel? Daarom durfde ik het ook niet aan. Ik wilde het toch wel eens proberen. Op deze blog kwam ik een super handige tip tegen en ben het gelijk gaan proberen. Ik had hem bij een heerlijke warme salade. Je kan een gepocheerd ei ook gebruiken als een voorgerecht met wat salade of in soep of op een broodje.... lekker hoor!
Hier onder vind je de bereidingswijze van een gepocheerd ei. Reken 1 ei per persoon en je kan zoveel eieren tegelijk pocheren als je pan groot is.

Boterhamzakje in een bakje 'zetten' en iets invetten
met wat zonnenbloemolie
Breek het ei in het zakje, maar zorg dat de
dooier heel blijft. Bind het zakje dicht
met een klemmetje (die zitten er altijd bij)

Leg het zakje in een pan met kokend water.
Kook het ongeveer 4 minuten, tot al het eiwit
gestold is.

Knip het zakje open en klaar!


Met een zachte dooier,
heerlijk met een salade en wat brood.

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. Dat is inderdaad een gemakkelijke manier! Leuk!
    Ik maakte ook eens gepocheerd ei en gebruikte de techniek van een draaikolk in het water: http://eitjekookt.nl/2012/11/30/pocheren-eitje/
    Eigenlijk werkte dat ook best goed.. en leuk om eens te proberen :)

    Groetjes Mireille

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi mireille
      Leuk he om 't eens op een andere manier te proberen.
      Ik wilde zoals ik al beschreef niet op de draaikolk manier proberen, omdat je daar erg verse eieren voor nodig hebt en ik niet zeker weet of ze heeeeel vers zijn, wilde ik 't risico nemen dat 't zou mislukken
      Misschien dat ik 't wel eens probeer
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  2. Supertip, misschien dat het me op deze manier wél gaat lukken.

    BeantwoordenVerwijderen