26 februari 2013

Pannenkoeken met boerenkool en spekjes

Ons jongste lieve schatje heeft een uitgesproken mening over eten... Hij heeft een gave.. Hij weet al voor het eten geproefd is of het lekker is... Helaas is hij niet zo te spreken over moeders kookkunsten.... ;)
Boerenkool is al vanaf dag 1 een strijd geweest en toch willen wij graag dat hij dat gaat eten. Het is zo gezond, lekker en echt van het seizoen. Maar helaas, meneer weigert. 
Laatst toen ik een kookblad even snel doorbladerde zag ik de kop: Pannenkoeken met boerenkool en nagelkaas. Yess dacht ik dat moet hij lusten. Toen ik het artikel erbij zocht bleek dat de bereiding iets anders was dan ik zelf had bedacht bij een pannenkoek met boerenkool. Dus daarom zelf maar aan het proberen gegaan. Zelf aten we een boerenkooltaart en voor de jongens maakte ik de pannenkoekjes. Het eindresultaat? Heerlijke winterse pannenkoeken. Onze oudste zat te smullen, papa vond het ook heerlijk, en de jongste??.... helaas, maar toch we hebben wel weer een lekker recept ontdekt. Ze zijn lekker met wat stroop of wat geraspte kaas eroverheen.


Recept Pannenkoeken met boerenkool en spekjes
2 kinders

100 gram gekookte boerenkool
2 eetlepels uitgebakken spekjes
1/2 pak mix voor pannenkoeken (ik bakte er 5 en was echt voldoende, zijn erg machtig)
melk
eieren
evt: stroop en/of geraspte kaas

Wij aten zelf ook boerenkool en heb gewoon wat van de gekookte boerenkool in een ander bakje gedaan, ook zo met de spekjes.
Maak het pannenkoekenbeslag klaar zoals je gewend bent.
Voeg de boerenkool en de spekjes toe en meng dit goed door het beslag.
Verhit wat boter of olie in een koekenpan en schep er wat beslag in. 
Zorg dat het goed verdeeld is over de bodem en je een egale pannenkoek krijgt.
Laat de pannenkoek zachtjes garen, als de bovenkant droog is draai je hem voorzichtig om en laat de ander kant ook gaar en goudbruin worden.
Strooi er evt. wat geraspte kaas over heen en laat dat smelten of eet het met een laagje (appel)stroop.

Eet smakelijk!




Lusten jullie boerenkool?
Op welke manier eet je het het liefst?


2 opmerkingen:

  1. Leuk idee zo. Hier eten we het als stamppot met cashew noten, kaas en worst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kaas, worst en cashewnoten klinkt ook goed zeg! Gaan we ook eens proberen...

      Verwijderen