6 september 2013

Aardbeien-siroop

Al een aardig tijdje volg ik de blog van Teunie Luijk: Eenvoudig leven. Wie hem nog niet kent... echt een aanrader. Omdat ze veel schrijft over van Os in Papendrecht en de goedkope appels enz. Ik wilde graag een keer gaan kijken om te kijken of er appels waren voor moes en appelsap. Nou die hadden ze hoor :) 2 kisten (totaal ruim 20 kilo) voor 5 euro.... niet de mooiste en echt voor moes, maar daar wilde ik ze juist voor!
Ook namen we nog een kistje aardbeien en rode bessen mee. Waren flink afgeprijsd, maar nog super voor sap. Daar kon ik mooi de ontsapper mee uitproberen.

Eerst waren de aardbeien aan de beurt. Ik wilde proberen van de pulp die over blijft een soort aardbeien-puree te maken en daarom haalde ik alle kroontjes eraf, wil je dit niet, dan kan je ze laten zitten.

Nou heeft natuurlijk niet iedereen een ontsapper. Niet getreurd! ;) ik heb ook een link voor jullie opgezocht waar word beschreven hoe je siroop kan maken zonder ontsapper. Klik hier voor de link, wel even naar beneden scrollen!

Recept Aardbeien-siroop
ruim 2 liter + 2 bakjes aardbeienpuree

2,5 kilo aardbeien
suiker
citroenzuur

Kook de flessen uit of zet ze 5 minuten een oven op 150 graden.
Breng het water in de onderste pan aan de kook.
Doe de gewassen aardbeien in het vergiet van de ontsapper.


Tap evt tussendoor het sap af en laat dit in een pan lopen. 
Tussendoor duwde ik de aardbeien nog flink aan met een aardappelstamper.
Als er geen sap meer uit het vergiet druppelt is het klaar. (dit kan tot een uur duren)

Meet de hoeveelheid sap af en houd aan 1 liter = 1 kilo suiker en 25 gram citroenzuur.
Los het citroenzuur op in heet water en laat het afkoelen.
Zet ondertussen het sap op en breng het met de suiker aan de kook.
Blijf goed roeren tot alles goed is opgelost.
Voeg dan het citroenzuur toe.

Neem een schone fles. Het is nu belangrijk om schoon en netjes te werken. Gebruik een trechter. Zorg dat je niet op de randen of op de beugel morst. De kleinste restjes/vuiltjes zijn later een doorgang voor andere bacteriën.

Vul de fles met een trechter en sluit de beugel direct. 
Ik zette ze op een koude natte doek, zodat de flessen wat sneller afkoelen.
Labeltje er omheen en klaar!


De pulp die bovenin bleef liggen vond ik zonde om weg te gooien. Dit heb ik in een litermaat gedaan en dit gepureerd en wat water en sap aan toegevoegd. Dit vries ik in voor bij 't ijs!




Eet smakelijk! of moet ik zeggen drinkse ;)

6 opmerkingen:

  1. bedankt voor het delen zeker zou ik dat willen drinken met zo'n weer vandaag..vooral ijskoud....thanks for joining on facebook...blessings

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg lekker! Maar: er gaat wel enorm veel suiker in, dat is toch niet echt gezond?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi anemieke

      Klopt er gaat een berg suiker in, dit is zelfs nog niet zo heel veel. Ik ben heel wat recepten tegen gekomen met 1250 Gr. Op 1 liter, maar zelfs recepten met 1,5 kilo op 1 liter.
      Suiker maar ook de citroenzuur zorgen voor conservering.
      Recepten zonder suiker zijn ook haast niet te vinden.... Lastig... Je kan 't zinder suiker doen, dan heb je gewoon aardbeiensap, je zou 't kunnen inkoken tot diksap, maar dan hou je haast niks over en je moet er van houden van die diksapsmaak.
      Ik vind dit gezond omdat er buiten 't citroenzuur ( een groen e nummer) geen e nummers inzitten en echt fruit ipv iets van een concentraat met daar nog smaakjes aan toegevoegd.
      Ik had van 1 liter sap, 1,5 - 2 liter siroop. Vermengend is de verhouding 1:7, wij verdunnen het zelfs nog meer omdat we niet van hele zoete siroop houden.
      De jongens mogen van mij niet heel de dag door siroop drinken, s ochtend en 's middags een glaasje en daarna water of thee.
      Alles bij elkaar vind ik 't gezonder dan dat we in de winkel kopen!

      Groetjes Ilse

      Verwijderen
    2. Wat een uitgebreide reactie, bedankt! Als ik het zo lees, begrijp ik dat je qua suikerverhouding de beste keuze gemaakt hebt. En inderdaad, geen E-nummers zoals in ranja, dat scheelt enorm!

      Verwijderen
    3. Een goede vraag heeft recht op een uitgebreid antwoord, want veel suiker en gezond is inderdaad een rare combi ;)
      Alle beetjes helpen qua gezond leven en opvoeden ;)

      Verwijderen
  3. ik ben mijn blog vrienden aan het bezoeken ...om te kijken hoe het met jullie gaat? we zijn allemaal druk met ons leven maar toch heb ik gekozen om af en toe langs te komen en hi zeggen

    ik wil hierbij u een hele fijne zondag en begin van de week toewensen
    groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen