24 september 2013

Hoe simpel... Jam-koekjes

Van de week was ik koekjes aan het maken en bedacht me dat ik vroeger wel eens jamkoekjes had gemaakt. Ik besloot gelijk de koekjes die ik aan het maken, te maken als jamkoekjes.

Ik nam hiervoor een basisrecept: 
120 gram roomboter
200 gram volkorenmeel
40 gram suiker

Hier maakte ik een deeg van en maakte er balletjes van. Deze drukte ik plat en daarop deed ik een theelepel aardbeienjam. 17-20 Minuten in een oven van 200 graden en smullen maar....



5 opmerkingen:

  1. Mmm wat lekker! Ik maak regelmatig ook zulke koekjes, ze zien er hetzelfde uit, maar wel volgens een ander recept (met o.a. amandelmeel, ahornsiroop en havermout). Ik druk dan een kuiltje in het deeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lekker he ;) het leuke is dat je ook kan varieren met de jam en dus steeds een ander koekje hebt. jouw variatie klinkt ook lekker. Alleen zijn onze jongens niet zo dol op amandelmeel, dus daarom kies ik voor volle volkorenkoekjes.
      Ik kon hier geen kuiltje indrukken, dan barstte ze aan de andere kant kapot. Daarom maar gewoon een lepeltje erop gedaan en dat lukte ook ;)

      Verwijderen
    2. Mijn variant is een beetje klef deeg, omdat er zonnebloemolie inzit ipv boter. Het is een alternatief koekje, maar tot nu toe vonden alle kinderen die ik dit koekje voorzette het heerlijk. Er was er zelfs één die zei: Ze zien eruit als schapekeutels, maar ze zijn wél lekker... :-) Het is wel prijzig, vanwege de ahornsiroop en amandelen, dus ik maak ze niet zo heel vaak. Ik ga jouw variant ook eens proberen!

      Verwijderen
  2. Hoewel ik nog nooit iets gemaakt heb van jouw recepten lees ik je blog altijd wel. Gewoon omdat het zo'n gezellig blog is! Vroeger toen de kinderen nog thuis woonden bakte ik alles zelf. Nu alleen nog als ze komen maar erover lezen blijf ik leuk vinden.
    groetjes Marianne Rouw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je leuke reactie! Doet me goed om dat te lezen...
      Liefs Ilse

      Verwijderen