6 november 2013

Aardappels wecken

Ja...aardappels... 
kun je die wecken? Ja zeker!
Waarom?
Zodat ze al klaar staan om te bakken,
alleen nog even laten uitlekken en dan hup de pan in!
We eten geregeld gebakken aardappels, vaak uit tijdnood, dat ik even snel een zakje krieltjes haal.
Nu hoeft dat niet meer, ik trek gewoon een pot open :)

Je kunt de aardappels met en zonder schil weceken.
In stukjes, in z'n geheel...
net afhankelijk hoe jullie het graag eten.

Ik schilde 3 kilo aardappels en sneed ze in de juiste maat blokjes.
De volgende ochtend kookte ik ze volgens dit recept 10 minuten.
(later kwam ik er achter dat ik ze beter bv 5-7 minuten had kunnen doen, dat heeft te maken met het kleinere formaat waarin ik ze gesneden heb)



Deed ze in de potten en overgoot ze met gekookt water waar ik zout aan toe had gevoegd


Ik weckte ze samen met de peentjes op 100 graden, in 90 minuten.





4 opmerkingen:

  1. Is echt ideaal! Als ik 's avonds laat ben, pak ik snel een pot aardappels en bakken.... echt geweldig en veel lekkerder dan die zakjes met krieltjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik neem me vaak voor eens te wecken, maar doe het eigenlijk nooit. Van dit idee word ik wel weer heel enthousiast!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weck de aardappels altijd rouw in water met een beetje zout, 30 minuten bij 100 graden. Vastkokende aardappels blijven stevig om ze te kunnen bakken, kruimige aardappels worden zacht om fijn te prakken of als gewone gekookte aardappel. Ik weck alles in kleine groentepotjes als 1 persoons hoeveelheid, eet nl veel alleen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stel, ik geloof dat we ergens in de toekomst oorlog krijgen, en ik een voedselvoorraad wil inslaan. Hoelang zou dit concept houdbaar zijn, en hoe zou ik ze dan bv, binnen enkele jaren klaarmaken??? Ik heb het over de aardappelen en.

    BeantwoordenVerwijderen