18 november 2013

Ons eerst droogexperiment... Appeltjes... en wat zijn ze lekker!

Een tijdje geleden werd ik de gelukkig eigenaar van een droger..

Hij stond ondertussen al een tijdje op zolder, te wachten op
een goede sopbeurt en tijd om dat te doen.
Dat was nu dus eindelijk zo!!
Hij werd goed schoongemaakt en uiteraard moest hij gelijk uit geprobeerd worden.

We hadden juist 2 kisten appels gekocht bij Van Os voor 5,- en daar kan je dus wel van experimenteren. In dat weekend maakten we heel veel appel dingen. Appelmoes, appels werken geweckt, appelmoes, appelvla en dus deze gedroogde appeltjes en nog is erover...


Ik waste de appeltjes goed, want ik wilde de schil eraan laten.
Daarna boorde ik met een appelboor het klokhuis eruit.
En verdeelde ze over de verschillende lagen van de droger.
Op de helft strooide ik wat kaneel en de andere liet ik naturel.


Appels moet je op 70 graden drogen, 6-8 uur. 
Dan moeten ze droog en licht buigzaam zijn, dus niet hard zoals chips.


Na 7 uur drogen op 70 graden waren ze droog, maar buigzaam en lekker!!!!
Eerst dachten we jakkes, lijkt wel papier...tot we gingen kauwen en ineens is die volle appelsmaak er! Heerlijk!


Maar wat doe je nou met een hele bak gedroogde appeltjes... Heel veel lekkere dingen!
Ze zijn erg lekker om zo te snoepen en dat doen we dus ook als de jongens uit school komen, in een bakje, met wat noten erbij..mmmm
Ik ben ook van plan om ze te verkruimelen en door een cruesli te mengen.
Thee van zetten, later daar meer over.
Ze zijn ook heerlijk in een salade. Hans krijgt geregeld een maaltijdsalade mee naar zijn werk. Hij vind appeltjes in zijn salade erg lekker, maar verse appel wordt snel droog en citroen proef je toch wel een beetje. Dus van de week wat gedroogde appeltjes in zijn salade gedaan...en... dat was erg lekker hoorde ik 's avonds.


Nou kan ik me voorstellen dat jullie misschien ook wel appeltjes willen drogen, maar geen droger hebben. Geen paniek! Je kunt ze ook makkelijk drogen in de oven.


5 opmerkingen:

  1. ja die ringen zijn echt geweldig... super mooi ook, kwam er ook achter dat ze heerlijk zijn in pannenkoeken ipv verse appel. Deze droger is 2e hands, er zitten 7 lagen bij. 3 originelen en 4 extra (merk onbekend). Bij de niet originelen blijven de appels erg plakken aan het rooster. Had jij dat ook? Hoe zou dat op te lossen zijn?
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat het zo goed gelukt is met drogen! Zo te lezen zijn er toepassingen genoeg te bedenken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ohhhh ja zeker ;)
      helemaal leuk en lekker.
      hoe gaat het met je workshops?
      liefs Ilse

      Verwijderen
  3. ik gebruik bakpapier want ik maak bijna dagelijks snacks voor mijn hond omdat hij een voedselallergie heeft,scheelt in het schoonmaken en alles laat gemakkelijk los is mijn ervaring.
    maar ik droog natuurlijk ook appeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oke dat is een goede tip! droog je die appeltjes ook op bakpapier?
      Groetjes Ilse

      Verwijderen