9 september 2014

Terugblik op de zomer: Wecken...voor de winter

We gaan verder met de terugblikken op de zomer...
Dit keer weer in de keuken!

Wecken deed ik ook! En niet te weinig ook :)

Bij ieder stukje staan ook de tijden en tempraturen
(dus ben je hier enkel voor een bepaald recept, scrol dan verder ;)....)
________________________________________________________________

Nog voor de vakantie begon maakte ik van ruim 2 kilo rabarber en deze ging ook in potjes.
Rabarmoes maak je zo!
Deze ging in potjes en de ketel in op 90 graden en 30 minuten.
Omdat we ook graag rabarber-aardbeien-taart/vlaai eten, maakte ik ook nog 2 potjes met daar de aardbeien al door... lekker makkelijk voor vlaai, taart of crumble (diverse links)
De taartvulling van rabarber en aardbei gingen ook op 90 graden en 30 minuten


________________________________________________________________


De enorme pruimenboom bij mijn schoonouders had dit jaar een heel goed jaar...
wat zeg ik... een-daar-kunnen-we-niet-tegen-opeten-jaar....
Dus de pruimen verdwenen ook in potjes in de vorm van jam...en ik heb ze ook geweckt..

De pruimen was je, je ontpit ze en snijdt ze in vieren.
Dan gaan ze in schone potten, suikerwater erover heen 
(300-400 gram suiker op 1 liter water volgens de boekjes, ik gebruikte 200 gram op 1 liter, hier zou je natuurlijk ook palmsuiker oid kunnen nemen)
Schone dekseltjes erop, klemmen...
en hup de ketel in...
30 minuten op 90 graden.
Ze barsten iets en het water werd mooi rood...
Ik heb hier voor de winter nu al heerlijke plannen bij ;)


________________________________________________________________

Bij mijn schoonouders groeide de courgette's echt enorm goed....
ze kregen ze zelf niet op en wij kregen er ook vele...
Helemaal niet erg ;)
Ik heb van ruim 7,5 kilo soep gemaakt...
en die verdwenen ook in een potje...
Jammie wat lekker voor de winter..
Apart bakje mee naar het werk, met daarin wat crème fraich, kleine stukjes zongedroogde tomaten, wat verse kruiden of wat spekblokjes... Heerlijk!!




De soep ging in potjes, de potjes gingen in de ketel... Deze ging 's nachts aan...
Nou was het plan om ze op 95 graden en 45 minuten te wecken....
Ware het niet dat het verkeerde knopje werd aan gezet en de ketel heel de nacht gedraaid heeft op 95 graden...
Oeioei jammer van de stroom, maar ze zitten in ieder geval goed dicht :)



Na een tijdje hingen er wel hele grote courgette's aan, daar konden wij niet tegenop eten en die verdwenen ook in de soeppan. Deze beide exemplaren wogen rond de 3,3 kilo... niet de bedoeling maar vooruit... in de soep maakt het toch niet zoveel uit!



Dat wordt weer heerlijk smullen deze winter...
________________________________________________________________

Toen de scholen al weer begonnen waren, kwamen we een aanbieding tegen van 10 kilo kroten voor 7,50. 


Dit vonden wij een mooie aanbieding en we haalde 10 kilo. Deze gingen per 5 kilo in een pan, werden gekookt en schoongemaakt. 


Daarna geraspt, in potten en in de ketel... Daarna de volgende 5 kilo.... Ook vroor ik ook nog enkele kroten los in die ik dan voor salades kan gebruiken. We hielden van de 10 kilo, 14,5 portie over.... Wat een rijkdom...


Kroten weckte ik in 30 minuten op 100 graden
________________________________________________________________

Daarnaast heb ik ook nog vlaaivulling geweckt.
Ik kookte daarvoor een grove appelmoes.
Daardoor heen gingen nog heel veel "rauwe appeltjes".  Onderin 1 pot deed ik wat fijn gesneden gedroogde abrikozen (voor een appel-abrikozen-vlaai). 




Dit ging in de potten en weckte ik mee met de kroten mee op 100 graden en 30 minuten... Dat ging niet helemaal zoals ik verwacht had... (ook al had ik het wel kunnen weten)... de appelmoes vond de 100 graden niet leuk en was flink door gekookt en 1 pot zelfs opgevallen en deels de inhoud eruit... Maar niet getreurd, ze zitten dicht en het zal best lekker smaken in een vlaai ;)

Nieuwsgierig waar ik deze vulling voor gebruik?
________________________________________________________________

Daarnaast maakte ik ook nog tomatensoep en ketchup, dat recept volgt nog.

4 opmerkingen:

  1. Ongelooflijk, wat ben jij lekker actief aan het wecken. Heerlijk om te lezen en gelijk ook de doorverwijzing naar de recepten.
    Ik zie het ook als rijkdom, gevulde potten in huis en kan er enorm van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me echt super..en inderdaad wat n rijkdom.
    Zou alleen zelf iets anders willen voor de suiker..maar dat is niet makkelijk geloof ik
    Gr daphne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Daphne,
      Suiker wordt gebruikt ook gebruikt om te conserveren.
      Dus inderdaad is niet altijd even makkelijk.
      Wij zijn al zoveel minder suiker gaan gebruiken, dat ik 't verder wel oke vind im suiker te gebruiken voor jam, siroop, enz... En die producten gebruiken we dan weer met mate.
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  3. Volgend jaar de rabarbermoes wecken voor mijn ouders die er gek op zijn. Buren hebben een hele grote plant en gebruiken zelf maar heel weinig. Zo jammer dat je er vers maar zo kort van kan oogsten. De plant is nu ook nu nog schitterend maar ik heb gelezen dat er nu teveel oxine zit.

    BeantwoordenVerwijderen