19 januari 2015

Kip stroganoff

In december had ik niet veel nieuwe stof tot bloggen, dus op een avond belande ik op Pintrest en vond een interessant recept, wat ik vervolgens weer aanpaste naar mijn eigen smaak en hoeveelheden. Het ging om een recept voor kip stroganoff... en het was me toch lekker... De volgende dag ging het restje mee naar mijn werk, samen met wat sla en ik kocht er een broodje bij ... Toen leek het wel nog lekkerder :)


Officieel is stroganoff een saus je bij vlees serveert, vaak bij biefstuk.
Dit een een totaal ander soort recept, wel die pittige saus met paprika, uien, tomaat en champignons...maar dan met kip en room...
nou maar gewoon maken... wat proeven via 't internet bestaat nog steeds niet...


Recept Kip stroganoff
3-4 personen

4-5 kippen drumsticks
1 rode paprika
50 gram spekjes
1 flinke ui
150 gram champignons
1-2 teentjes knoflook
blikje tomatenpuree
2,5 theelepel paprikapoeder
1,5 borrelglaasje cognac 
half potje slagroom (1,25 ml)
peper en zout
cayennepoeder

Verhit een braadpan met daarin wat olie.
Bak daarin de drumsticks rondom bruin, zet het gas lager, zet de deksel op de pan en laat ze in 30 minuten goed gaar worden.
Snijd ondertussen de paprika in fijne stukjes, snipper de ui, de knoflook kan je uitpersen en de champignons snijd je in smalle plakjes.
Neem de drumsticks uit de pan.
Doe nu de spekjes in de pan en bak deze uit.
Voeg dan de knoflook en de ui toe en bak deze glazig.
Dan kunnen de champignons erbij.
Als deze gaar zijn voeg je de paprika toe en bak deze ook 5 minuten mee.
Blus het geheel af met de cognac.
Voeg dan de tomatenpuree, peper, zout en een halve theelepel cayennepeper toe.
Laat dit een kwartiertje heel zachtjes pruttelen met de deksel op de pan. (
Pluk ondertussen het vlees van de drumsticks van het bot.
Voeg het vlees toe aan de saus, samen met de slagroom en laat dit een paar minuutjes door pruttelen.


Erg lekker met gekookte rijst of aardappelen en wat groente zoals boontjes of broccolie. Maar zoals ik schreef ook heerlijk met sla en brood.



Eet smakelijk!!

1 opmerking:

  1. Heb het vanmiddag ook gemaakt en het smaakt heerlijk. Ik weet alleen nog niet of ik er rijst of pasta bij ga geven.....!

    BeantwoordenVerwijderen