20 mei 2015

Duo frittata, spinazie met uien en tomaat

Weer eens een frittata recept.
Lopen jullie er ook wel eens tegen aan dat niet iedereen hetzelfde lust?
Hans houdt bv niet van uien en tomaat....
Erg jammer als ik een gerecht met beide bedacht heb.
Bij een frittata kan je makkelijk aan een helft wat extra ingrediënten toevoegen.
Daarom de titel... Duo frittata ;)


Recept Duo Frittata
2 personen

350 gram spinazie
150 gram gehakt
1 ui
4 eieren
200 ml slagroom
flink geraspte kaas
handje pijnboompitten of pompoenpitten
geraspte kaas
peper en zout
boter of olie

Optioneel:
1 ui en 5 cherrytomaatjes voor een halve frittata.

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Snijd 1 ui in ringen en de ander snipper je.
Ik had gewassen spinazie, deze heb ik in een vergiet gedaan en overgoten met 1,5 liter koken water. Zo slinkt het al een beetje en kan het ook uitlekken zodat de frittata niet te vochtig wordt. (dit kan je ook 's middags al doen)
Verwarm een pan met daarin wat boter, rul het gehakt grof.
Haal het gehakt uit de pan en doe dit in een grote schaal.
Bak in het achter gebleven vet de gesnipperde ui, als deze glazig is kan je deze ook in de grote schaal doen.
Daarna bak je uien ringen tot deze ook glazig zijn, hou deze apart in een klein schaaltje.
Snijd de tomaatjes in kwarten en zet deze weg tot gebruik.
Als de spinazie is uitgelekt doe je deze ook in de grote schaal erbij.
Voeg aan de grote schaal toe de slagroom, eieren, peper en zout, roer dit alles los.
Verhit ondertussen weer de pan met wat boter.
Giet hierin het ei-spinazie mengsel en zorg dat het eerlijk over de bodem verdeelt is.
Verdeel over 1 helft de ui-ringen en de tomaatjes.


Rasp royaal kaas over de frittata en strooi er wat pitten of zaden overheen.


Bak de frittata eerst aan de onderzijde goudbruin en zet hem dan nog 10-15 minuten in de warme oven.
Heb je geen pannen die in de oven kunnen, zet dan een deksel op de pan en laat hem op zacht vuur helemaal garen.


En de kinderen? IEEEEUUWWWW .....bahhhhh..... dat ga ik niet proeven... geen probleem (want dat ik al verwacht...) Ik kookte snel wat aardappeltjes, pureerde wat spinazie (want ik gebruikte niet heel de zak), hield wat geruld gehakt apart en dit stampte ik tot een stamppotje. Kids blij en wij blij :)



















1 opmerking:

  1. Nou, ik schuif zo aan hoor, lijkt me verrukkelijk...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen