14 december 2015

DIY: Feesttafel en tafeldecoratie #Kerst15

In deze serie rondom kerst, komen allerlei lekkere gerechten langs en leuke DIY's. Maar al die lekkere gerechten horen natuurlijk wel op een mooi gedekte tafel.


De stijl van de andere DIY's was natuurlijk, stoer, robuust en wit... Dat wil ik doortrekken naar de feesttafel. Op feestdagen gebruik ik tegenwoordig vaak geen tafelkleed meer... We hebben een prachtige witte tafel en dat is eigenlijk de fijnste ondergrond om op te werken. Als je liever wel een tafelkleed wilt gebruiken, geen probleem, kies dan een neutrale kleur en bij voorkeur een effen exemplaar. Want als je nog wat decoratie op tafel wil zetten, dan wordt dat snel druk. 

Wij hebben een dubbelservies, we hebben ons dagelijks servies met een blauwe rand en gele bloemetjes. Ik ben er nog steeds dol op, maar als we uitgebreid tafelen neem pak ik toch liever ons langwerpige servies. Dit kochten we 2 jaar geleden bij de Ikea, was een afgekeurde partij en was daardoor een stuk voordeliger en ik wilde al zo lang zo'n soort servies. Het hoefde niet duur te zijn om er mooi uit te zien.... Maar goed dit servies pak ik dus graag met kerst.

Met zulke dagen pakken we graag uit... dus meerdere borden op elkaar, 
rijtje bestek naast het bord en ik weet het het ligt op de foto's niet goed... maar dat vind ik dan helemaal weer niet zo boeiend ... Op onderstaande foto kan je zien hoe het wel heurt ;)



Maar goed ik deed het dus anders :)....
Zet altijd dubbele glazen neer, eentje voor water en een voor wijn.


Daarnaast vind ik het ook erg leuk om de tafel zelf nog te versieren. Natuurlijk moeten de pannen en schalen ook nog op tafel passen, maar pak daar desnoods een los bijzettafeltje voor bij. ...

Als je de plek hebt op tafel (ik heb er geen foto's van) is het erg leuk om een stuk vitrage als een rol in het midden te leggen. Koop bij de kringloop een stuk vitrage en gooi dit een keer door de wasmachine, rol en wikkel hem op en drappeer hem in het midden van de tafel. Maak voor op een lange tafel nog 3 setjes voor de decoratie, bij kleinere tafels kan je er 2 maken.


Wat heb je nodig voor een tafeldecoratie:
deze tafeldecoratie moet je in verschillende dagen maken, maar duurt bij elkaar niet heel lang

- stuk hout 
(vierkant stuk steigerhout, een stuk schors, een plak van een boom)
- klein potje van babyvoeding
- witte verf
- klein conserven potje
- mod podge 
(ook makkelijk zelf te maken van 1 deel witte hobbylijm en 1 deel water, 
goed schudden en klaar is de mod podge)
- kranten
- theezakjes
- kerstballen
- takjes tijm, kerstgroen of rozemarijn
- andere kerstdecoratie zoals een sterretje, hartje, eland

Als eerste ga je de potjes versieren. Zet een kopje thee en terwijl je daar van genieten, maak je met het natte zakje de krant "oud". Stempel ze erop en laat de krant opdrogen. Maak de mod podge. Besmeer het conservenpotje met mod podge. Scheur stukken van de krant en beplak het potje ermee. Doe dit tot het hele potje bedekt is met kranten. Besmeer aan de buitenkant ook nog mod podge, dit zorgt dat het goed blijft zitten. Laat het potje opdrogen.


Het kleinste potje van de babyvoeding, verf je wit met de witte verf, laat deze ook opdrogen.


Om de decoratie op te bouwen, begin je met het stuk hout. Ik had een plak hout die ik kocht bij de action. (dit zou je ook kunnen doen op een robuuste houten snijplank, misschien moet je dan wat meer potjes versieren, maar daar kom je vast wel uit!) Zet op het stuk hout de 2 droge potjes, leg er een grote en kleine kerstbal bij en de kerstdecoratie. 


Op de dag dat je de decoratie nodig hebt knip je de rozemarijn, tijm of het kerstgroen af en steekt dit er tussen. 

Verdeel de tafeldecoraties over de tafel om het stuk vitrage heen. 
Je zou evt als extra decoratie ook nog de adventskaarsen in blikken erbij zetten. 


Dek de tafel netjes en leg ook de servetten erbij
en je bent helemaal klaar voor een geweldig kerstdiner!



en nee ik heb niet heel de tafel gedekt.... ik gebruikte mijn handige laminaatvloertje ;)...
en zo ziet dat er dan uit zo half september...
  vandaar dat ik ook geen kerstgroen gebruikt heb



Vooruit nog een fotootje omdat het zo leuk is :)



Dekken jullie de tafel feestelijk met dagen zoals kerst?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten