5 december 2015

Kilo's appels, pannen vol appelmoes en appelschiller

En toen ineens was de laatste pot appelmoes op...
Afgelopen januari maakte ik een flinke hoeveelheid appelmoes. Dat kan je hier terug lezen... en dat is de moeite waard als je nieuwsgierig bent naar Thomas zijn toekomstplannen ;).

Maar goed we hadden dus geen appelmoes meer en bij Van Os zijn de appels nog steeds 2 kisten voor 5,-. Dus we togen daar heen en kochten 2 kisten met mooie grote appels. Ook kocht ik nog 15 kilo stoofperen, handappels en handperen ... een achterbak vol lekkers :)


Ook kocht ik een appelschiller, ooit kocht ik al een 2e hands exemplaar wat niet goed beviel en de prullenbak in verdween. Nu kocht ik na goed advies een nieuwe van verjaardagsgeld wat ik nog had liggen... 


Wat een geweldige koop!!! Hij schilt de appels, haal het klokhuis eruit en snijdt ze in een spiraal, waardoor je de appels alleen maar in 4-en hoeft te snijden en ze kunnen de pan in. Wij zette de schiller goed op de rand, met daaronder een afvalbak en zo vielen de schillen zo de bak in... 

Om dit aan jullie te laten zien maakte ik een video van Thomas die vol plezier ons hielp. Thomas doet heel voorzichtig en hem kost het wat meer kracht dan bij een volwassene, dus als je het zelf doet, gaat het veel sneller!

Mocht de video het niet doen dan kan je hem ook bekijken via deze link




ik zet het wel klaar mam...
kan jij de foto's maken ;)...
zou hij later ook gaan koken en bloggen?



Van die 2 kisten kookte ik 2 enorme pannen vol met appelmoes. 
Ik vulde veeeeel potten en deze gingen 30 minuten in de weckketel op 90 graden. 

Hoeveel we er nu hebben?
8 grote liter potten
23 halve liter potten
2 grote bakken die nog in de vriezer gingen...
wat een rijkdom!


En die stoofperen? Daar blog ik nog een andere keer over!
Want ook daar heb ik zo'n leuk filmpje van :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten