25 april 2016

Provenciaalse tarte tartin met peentjes

Zoals ik een tijdje geleden al beloofde zou ik wat meer gaan experimenten met peentjes... Vandaag dus het 2e experiment, wat ook bijzonder goed in de smaak viel.. Een geweldige tarte tartin met peentjes... 


Altijd spannend... hoe zo'n taart eruit ziet als je hem omdraait....
bij deze was ik wel bijzonder verrast... door de lijnen van de peentjes... geweldig mooi!


Recept Provenciaalse tarte tartin met peentjes
bijgerecht voor 2 personen

400 gram peentjes
2-3 plakken bladerdeeg
1/2 eetlepel Provenciaalse kruiden
klein teentje knoflook
peper en zout
ovenschaal

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Schil de peentjes.


Laat het bladerdeeg ontdooien
Vet de ovenschaal in met wat olie of boter.
Verhit een koekenpan met wat boter en bak hierin de peentjes in 5 minuten zachtjes goudbruin.
Voeg halverwege de kruiden toe, wat peper en zout en pers een teentje knoflook uit boven de peentjes.


Verdeel de peentjes netjes over de ovenschaal. 
Dek de peentje toe met het bladerdeeg en maak dit met een vork aan elkaar vast. 



Schuif hem de hete oven in en bak hem in 20-25 minuten goudbruin.


De truc met een tarte tartin is snel omdraaien. Zet een bord bovenop de ovenschaal, pak alle 2 vast met! ovenwanten en draai hem in 1 vloeiende beweging om. Mocht hij niet direct loslaten, keer hem dan weer om en snijd de zijkanten los van de schaal en schud licht als je hem weer gedraaid hebt. 


Deze tarte tartin is erg lekker met wat gebakken aardappeltjes en een stukje vis of vlees. Misschien nog een lekkere salade erbij en je eet je buikje vol en rond :)




Heb jij wel eens een hartige tarte tartin gemaakt? Ik kende vooral de zoete variant... ooit maakte ik wel eens een mini variant met paprika's... maar deze is ook echt super... Dus maken zou ik zeggen!

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee! ga ik doen met repen winterwortels. Dabk je wel voor dit recept.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mjammie, lijkt me lekker! Het staat nu in de oven! Net even wat anders dan anders! Op een bakplaat aardappelschijfjes erbij en straks nog vissticks bakken.

    BeantwoordenVerwijderen