16 december 2016

Portsaus... kerst@2016

Heb je zelf wel eens portsaus gemaakt? Nee... ik ook niet tot deze... en ik moet weer eens eerlijk bekennen dat dit zo simpel te maken is... voor mij dus nooit meer een zakje oid... Zelf maken is lekkerder en zo makkelijk. De ingredienten heb ik in ieder geval altijd in huis. 


Deze saus plaats ik in mijn kerstserie, maar laat dat je niet afschrikken. Want deze saus kan je uiteraard het hele jaar door maken. Al vind ik het persoonlijk wel iets voor de herfst of winter. Probeer hem eens bij wild of varkensvlees. Echt een perfecte combinatie!


De officiele portsaus is vaak zoet, deze ook, maar ik miste nog een beetje pit. Daar gebruikte ik gevriesdroogde sjalotjes voor. "Gewat"?.... gevriesdroogd.... Hier onder een stukje uitleg van Verstegen. 

"Vriesdroog? U kunt gevriesdroogde kruiden gebruiken als verse kruiden. Vriesdrogen is een natuurlijke behandeling om verse tuinkruiden zonder verlies van smaak lang te bewaren. Door het gebruik van lage temperaturen wordt vocht aan de kruiden onttrokken. De etherische oliën, kleur, structuur en smaak blijven zo volledig bewaard. Komen gevriesdroogde kruiden weer in contact met vocht, bijvoorbeeld in soepen, sauzen of dressings? Dan krijgen ze gewoon weer hun tuinverse eigenschappen terug!"
bron: Verstegen

Ik heb ooit zo'n pot een keer gekocht en vind het reuze handig. Vooral als ik ineens bedenk en proef dat een gerecht een beetje pit van een ui mist. Dan gebruik ik deze. Hoef ik niet te snijden en omdat de stukjes heel erg klein zijn, zijn ze vaak ook niet terug te vinden in het gerecht. Met kinderen is dat een groot succes :). Ik heb een jaar met mijn pot gedaan. Ideaal... nu nog even een nieuwe pot op mijn boodschappenlijstje zetten ;).


Recept Portsaus

150 ml port
100 ml bouillon (vers of van een blokje)
100 ml rode wijn
50 gram ontbijtkoek
1 theelepel gevriesdroogde sjalotjes
peper en zout

Breng de wijn en port samen aan de kook, laat dit voor de helft inkoken. 


Voeg dan de bouillon toe en roer goed door. 
Snijd ondertussen de ontbijtkoek in wat kleinere stukjes. 
Als de saus weer kookt, voeg je de ontbijtkoek toe. 


De ontbijtkoek zorgt ervoor dat de saus indikt en daar komt ook de zoetigheid vandaan. (in veel andere recepten kom ik tegen dat mensen nog bruine suiker toevoegen, dit vind ik echt veel te zoet worden)
Roer goed en breng de saus weer aan de kook. 
Laat hem een paar minuutjes zachtjes koken zodat hij indikt.
Voeg de sjalotjes toe en wat peper en zout.


Proef de saus of hij smaakt zoals je zou willen. 
Voeg evt nog wat port, peper, zout of uitjes toe. 
Is hij te dik, voeg dan nog wat bouillon, rode wijn of port. 
Te dun... voeg nog een beetje ontbijtkoek toe. 


Serveer de saus vanuit een apart schaaltje of direct op het vlees.



4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het recept.
    MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me een lekker recept! Heb trouwens net de rijst ontvangen van de give-away.
    Nogmaals bedankt!
    Groetjes, Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een heerlijke tip weer. Deze ga ik beslist een keer maken.
    Dank hiervoor Ilse.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Ilse,

    Lusten jou kinderen deze saus? Vraag me nl. af of ik voor de kinderen een andere saus moet maken?
    groetjes Anne

    BeantwoordenVerwijderen