28 maart 2017

Wat is jouw budget ~ Rosanne


Vandaag weer iemand die haar kasboekje opent voor ons... 
en deelt met ons wat hun budget is en hoe ze besparen! Deze keer een lieve en supertoffe collega! Haar situatie is totaal anders dan die van mij.. want ze is student, precies de reden om haar te vragen voor deze serie!



_____________________


Wie ben je?
Ik ben Rosanne, 21 jaar oud en woon en studeer in Nijmegen. Vier jaar geleden ben ik bij mijn ouders uit Hendrik- Ido-Ambacht vertrokken om te gaan wonen en studeren in Nijmegen. Inmiddels ben ik aan het afstuderen en loop ik 30 uur in de week stage bij een eerstelijns fysiotherapie praktijk. Naast mijn studie heb ik een passie voor sport. Ik sport graag, het liefst elke dag als het kan. Echter zit dat er momenteel niet maar stel ik mezelf tevreden met 2 à 3 keer in de week sporten.

Wat is jullie gezinssamenstelling?
Ik woon door de weeks in een ‘studentenhuis’ met 6 studerenden/werkenden. In dit huis heb ik mijn eigen kamer en deel ik een keuken met één andere huisgenoot. In het weekend, van vrijdagavond tot zondag middag, ben ik bij mijn vader en moeder thuis.

Werk je? Ja ik werk ook nog! Op de zaterdag werk ik de hele dag op de bloemenafdeling in een supermarkt, ontzettend leuke bijbaan! Verder werk ik nog in de schoonmaak, 1 keer in de 2 weken ga ik bij mijn vaste adres langs om 3 uur te poetsen. Makkelijk is het niet altijd.. na een week studie ben ik soms erg moe en zou ik best een weekend vrij willen.

Wat geef je per maand aan boodschappen uit?
Pfoe, goeie vraag.. normaal als iemand dat vraagt zeg ik zo’n 120 tot 130 euro per maand, maar dat hangt er natuurlijk vanaf wat ik allemaal onder ‘boodschappen’ mag verstaan.

Heb je daar een vast budget voor of gebruik je gewoon wat nodig is?
Ik heb geen perse een vast budget. Per maand bekijk ik wat ik aan inkomsten binnen krijg. Dit verschilt namelijk soms wanneer ik de maand er voor een vrije zaterdag heb op gevraagd.
Wanneer ik mijn salaris heb gekregen ga ik kijken wat voor uitgaven ik die maand verplicht moet maken. Vervolgens reken ik 120 euro voor de boodschappen die ik wil gaan doen en dan zie ik wat ik over houd aan geld om leuke dingen van te doen of om als spaar geld weg te leggen.
Het komt dus voor dat ik soms meer geld uit geef aan boodschappen wanneer ik ook meer geld te besteden heb, maar over het algemeen zal het per maand niet veel verschillen.

Wat vind je daar zelf van? Is dat veel of juist weinig? 
Ik weet niet wat ‘normaal’ is. Mijn moeder vind dat ik het netjes doe qua uitgaven , haha J Zelf denk ik wel dat het goedkoper kan. Alleen het probleem is dat ik alleen een Albert Heijn en Coop in mijn buurt heb zitten, winkels met vrij dure producten. Ik bezit niet over een auto en/of over de tijd om verder weg bij een Aldi of Lidl boodschappen te doen, daar baal ik soms wel van.

Werk je met een budgetten? Zo ja, voor wat allemaal? 
Budgetten is voor mij momenteel niet weggelegd. Ik heb geen groot inkomen, soms leen ik een beetje geld van mijn ouders of zus, wat ik de maand er op weer terug betaal. Ik vind het belangrijk om leuke dingen te kunnen doen met mijn vrienden, daar haal ik voldoening uit en daarbij wil ik niet beperkt worden omdat dan bijvoorbeeld mijn budget op is. Soms heb ik een drukke maand met veel activiteiten en soms onderneem ik een maand niks, zo compenseert dat weer.
Om wel een oogje in het zeil te houden op mijn uitgaven bereken ik elke maand aan de hand van mijn salaris globaal in mijn hoofd hoeveel geld ik waar precies aan kan uitgeven.
Aan de volgende dingen denk ik dan:
- Huurkosten
- Telefoon abonnement kosten
- Boodschappen
- Er op uitjes
Ik weet dat budgetten slimmer zou zijn, vooral omdat ik nu nog wel eens geld leen, maar daar heb ik momenteel nog geen groot genoeg inkomen voor, dus dat is iets voor later.

Houdt besparen jou bezig?
Ja en nee… Kon ik maar sparen.. Het is soms vervelend om te zien dat het geld wat je verdient ook weer aan het einde van de maand van je rekening af is en er soms bijna niks overblijft.
Ik denk dat sparen vooral te maken heeft met keuzes maken en ik als student heb daar nog best wel moeite mee. Zo zou ik graag sparen voor een reis naar Cuba wat ik na mijn studie wil gaan doen. Echter houd ik van een feestje, ga ik graag met vriendinnen lunchen of theedrinken en wanneer een nieuw seizoen aanbreekt bedenk ik me dat ik nieuwe kleding nodig heb. Kortom, elke maand geef ik het geld dat overblijft na het aftrekken van mijn vaste lasten en boodschappen toch weer uit aan dingen die mij amuseren. Zodoende lukt het sparen nog niet echt en als het dan wel lukt dan spreek ik over 10 tot 30 euro per maand.



Wat is jouw beste tip om te besparen?
Lastig... ik denk dat ik beter tips kan lezen van anderen.
Ik vind het in ieder geval leuk om anderen te laten zien hoe studenten (op een andere manier) met hun inkomen en budget om gaan.

_______________________

Bedankt Rosanne.... voor het invullen van deze lijst! Wat heb ik een ontzag voor jou en hoe je je staande houdt als student... Dubbele bijbaantjes, studie en ook nog volop in het leven! Leuk dat je je op deze manier een inkijkje gaf in jouw leven!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten