3 november 2017

Spruitjes uit de oven

Spruitjes, je houdt ervan of niet... er tussenin lijkt niet mogelijk.
Omdat ik graag wel eens wat anders probeer, maakte ik afgelopen winter voor het eerst dit recept.. Super lekker en gaat zeker vaker op tafel komen. 


Handig voor de drukke avonden en geen vaat! Ideaal :).
Nou ja uiteraard de borden dan wel, maar geen grote pannen oid. 
Ik gebruikte kant en klare gehaktballetjes van de Ikea en voorgekookte aardappelschijfjes. Omdat ik haast had die dag had ik de spruitjes de avond van tevoren al schoongemaakt. Uitendelijk een fluitje van een cent om het gerecht in elkaar te zetten 

Heb je meer tijd kan je uiteraard ook zelf gehaktballetjes maken, of deze apart bakken of ze vervangen door bv stukken salami of kip. Ook de aardappelschijfjes kan je zelf snijden van aardappels. Is goedkoper, maar ik ging in dit geval dus voor snel en makkelijk ;).


Recept Spruitjes uit de oven

750 gram spruitjes
600 gram aardappelschijfjes
1 rode ui
1 gele paprika
16 gehaktballetjes (ik gebruikte de kant en klare van de ikea)
3 tenen knoflook
3 eetlepels olijfolie
2 takjes tijm
3 takjes rozemarijn
peper en zout

Verwarm de oven voor op 220 graden. 
Maak de spruitjes schoon, grote exemplaren halveer je.
Snijd de ui in grove stukken en de paprika ook. 
Leg de spruitjes, ui, paprika, gehaktballetjes en de aardappels op een bakplaat. 
Pers de tenen knoflook uit boven de groentes.
Verdeel de olijfolie eroverheen en bestrooi rijkelijk met peper en zout. 


Hussel alles goed door elkaar en dat gaat het makkelijkst met handen ;).
Ris de blaadjes van de tijm van de takjes af  en verdeel die over de groentes.
Leg de takjes rozemarijn op de groentes, anders heb je later weer van die "naaldjes" en vinden wij persoonlijk niet prettig. 
Plaats de bakplaat in het midden van de oven en bak het in 30 minuten gaar.


Bakplaat op tafel en opscheppen maar!

1 opmerking:

  1. Dit lijkt me echt een heerlijk recept, wij zijn gek op spruitjes, verrukkelijk...
    Fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen