19 november 2012

Gezond snacken

Op maandag eten we her altijd erg laat. Hans werkt dan wat langer en meestal eten we pas om half 7. We vinden het belangrijk en fijn (en super gezellig) om met zijn allen 's avonds te eten en zo nee dagen door te praten. Half 7 is voor de jongens erg laat, maar toch probeer ik altijd er voor te zorgen dat we met zijn allen kunnen eten. Maar daar moet ik overdag wel goed over nadenken. Dus na school zorgen voor een goede bodem, zodat ze er lang tegen aan kunnen. Om te voorkomen dat ik al om 5 uur hoor: ga je al koken? Wat eten we? Mijn buik heeft honger . Mag ik koek, snoep..... Dus wat doe ik op maandag.
Ik zorg dat als we thuis komen uit school dat er dan een paar schalen met lekkers op tafel staat. Maar wat is nou lekkers? Vraag het hier en je krijgt de meest uit een lopende antwoorden. Lekkers is niet alleen snoep of koek. Gelukkig heeft onze opvoeding op dit vlak gewerkt.


Afgelopen maandag had ik een schaal gevuld met wat rauwe noten, de andere met rozijntjes en in de andere zaten 2 appels in partjes in. Wat ook handig is, deze mama die volgens GOK wil eten, kan gelijk wat nootjes meepikken ;).
Hiermee varieer ik veel. Waarmee?

  • Komkommer
  • Blokjes kaas
  • Stukjes worst
  • Peentjes
  • Alle mogelijke soorten fruit
  • Augurken
  • Gedroogde abrikozen
  • Andere soorten gedroogd fruit
  • Gekookt eitje in parten
  • En heel soms doe ik er een beetje naturel chips bij ( soms zodat het een feestje blijft als ze erbij zitten)
Vaak gaan die bakken niet in 1 keer leeg, maar staat dat wel een tijdje op tafel. Als ze dan later weer 
trek krijgen, weten ze precies waar ze het moeten zoeken. Ik kies vooral voor gezonde dingen zodat 
ze leren dat je ook gezond kunt snacken en uiteraard omdat het super gezond en lekker is! Dit is zeker voor deze generatie (en de komende) belangrijk, omdat de kinderen van deze tijd meer suikers binnen krijgen, minder buiten spelen, meer vermaak binnen hebben zitten achter een apparaat wat stroom verbruikt. Hoe je daar als ouders tegen vecht en ze anders leert. Helemaal ontkomen doe je er niet aan, dus waarom zouden we onze kinderen op eetgebied ook niet de juiste tools meegeven....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten