7 december 2012

Zalm of kip met een amandel/kruidenkorst

Iedere dag bedenk ik wat ik voor bijzonders met het eten zal doen. Ook al eten we iets si pels, vaak maak ik dan een bijzonder toetje of probeer eens wat anders uit. Gewoon omdat het leuk is! En het spreekwoord zegt: verandering van spijs....

Ik had kipfilet en zalm uit de vriezer gelegd. We zouden peentjes gaan eten en daar eet manlief graag vis bij en laat dat nou net iets zijn wat ik echt net lust en ook niet eet. Wel wil ik het graag klaar maken voor hem en onze oudste eet ook graag vis, dus genoeg redenen om vis te bereiden.
Ik kwam een recept tegen van zalm met een korstje en dacht: dat kan ik ook!
Het orginele recept kwam ik tegen in een kooktijdschrift en daarin werd paneermeel als basis gebruikt. Toen ik dat aan 't zoeken was in de kast, kwam ik amandelmeel tegen en dacht: dat zal ook wel lekker smaken! Dus de keuken in en proberen maar. En het resultaat? Heerlijk! Geen amandelmeel? Gebruik dan gerust paneermeel.









Recept zalm of kip met een amandel/kruidenkorst
2 stuks

2 kipfilets/zalmfilets of van beide 1
20 gram amandelmeel (paneermeel)
Peper
Zout
Gedroogde kruiden naar keus (ik gebruikte basilicum en bieslook, je uiteraard ook verse kruiden gebruiken)
Knoflookpoeder
Paprikapoeder

Verwarm de oven voor op 200 graden.
Dep de kipfilet of zalm droog.
Meng de amandeelmeel en de kruiden en poeders (ik geef geen hoeveelheden van de kruiden omdat het erg persoonlijk is, neem niet te weinig in ieder geval)
Wentel de zalm en kip door het amandelmeelmengsel en leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Schep de rest van het mengsel op de kip en zalm.
Zet het bakblik in de oven en bak ze gaar in 20-30 minuten.
Je zou nog wat champignons of uitjes 10 minuten voor het einde van de tijd erbij kunnen leggen.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten