9 februari 2013

Kip-stoofschotel met appel, abrikozen en kaneel

Alle ingredienten

Ik heb de smaak wat kip-stoof gerechten helemaal te pakken. Ik pakte er van de week maar eens een oud scheursel bij. Dat scheurde ik jaren geleden uit een de Boodschappen. Verplaatste hem steeds, met telkens het plan om hem eens te gaan proberen. 
Wat me toch steeds een beetje tegen hield, was omdat ik me afvroeg of dat nou echt wel lekker was zoete kip. Nu kwam ik hem weer eens tegen en ben aan de slag gegaan. Alleen zoals gewoonlijk werd het toch een beetje m'n eigen recept. En die zoete kip??? Heerlijk echt waar zo lekker, wij aten er gekookte aardappels bij en spruitjes (andere groente kan natuurlijk ook). Het was heerlijk een zoet stukje appel en dat bittere spruitje...mmmm ... ja deze komt vaker op 't menu! Echt een winter/herfst schotel...

Recept Kip-stoofschotel met appel, abrikozen en kaneel
1 gezin

4 kip drumsticks
2 appels
60 gram gedroogde abrikozen
peper en zout
olijfolie
50 ml water
100 ml witte wijn
1 eetlepel honing
1/2 theelepel kardemom
1 theelepel kaneel
In de hooimadam

Schil de appels en snijd ze in grove blokjes.
Knip de gedroogde abrikozen door de helft of door 4-en afhankelijk van de grootte.
Verhit een pan met daarin wat olijfolie.
Kruid de drumsticks met wat peper en zout. 
Braad ze rondom bruin in de hete olijfolie.
Blus het af met de witte wijn.
Voeg dan de gesneden appels, abrikozen, honing, kaneel, kardemom en het water toe.

Hoe je nu verder gaat kan je zelf kiezen. 
Je kan alles in een ovenschaal met deksel doen en het geheel 1 uur in de oven op 175 graden gaar laten worden. 
Je kan hem ook op zacht vuur met de deksel schuin op de pan, zachtjes laten stoven, houd dan ook ongeveer 1 uur tot 1,5 uur aan. Kijk tussendoor even of je kip al lekker gaar is.
Slechte foto,
maar de smaak was heerlijk
Als je een hooimadam hebt, dan zet je je pan daarin en laat hem minimaal 3 uur garen.

Ik heb voor we het gingen eten, het vlees van de botten gehaald en de saus iets laten inkoken. 
Voeg het vlees weer toe aan de saus en klaar ben je!

Eet smakelijk!










Geen opmerkingen:

Een reactie posten