8 april 2013

Gegrilde paprika's


Nu het weer wat mooier weer begint te worden word het weer tijd voor salades. Daar kan ik altijd zo van genieten. Saai? Helemaal niet, iedere keer gaat er wat anders door heen. Zo at ik laatst in een lunchroom een salade, met gegrilde kip, gegrilde paprika en tauge, een heerlijke combinatie. Die ga ik thuis ook nog eens maken dacht ik gelijk. Ik heb thuis geen gegrilde paprika's, altijd al eens willen proberen om dat zelf te doen. 
Ik had genoeg paprika's in huis, dus even gezocht op internet en aan de slag gegaan. Keurig het receptje gevolgd en..... helemaal ZWART ;) Ai...  toch wilde ik het nog een keer proberen. Dus in de aanbieding nog wat paprika's gekocht en weer aan het proberen gegaan, nu naar eigen inzicht ;). Het resultaat? Super, prachtig mooie paprika's, waar 't vel gemakkelijk van los liet en zeer smakelijk in een salade... Missie geslaagd! Ik heb ze in een schone pot met olijfolie gedaan en zo zijn ze erg lang houdbaar. Zonde van zoveel olie? Welnee, die kan je daarna weer gebruiken voor een dressing of om in te bakken.
Je kan er ook veel andere dingen mee doen, denk dan bv. aan: als extra op een broodje met roomkaas en vleeswaren, soep van maken, als garnering op een toastje, door pastasaus heen of op een pizza. 

Recept Gegrilde paprika's
2 potjes

3 paprika's
olijfolie
evt. 2 knoflooktenen
evt. wat kruiden zoals thijm, bieslook, rozemarijn, oregano

Verwarm de oven voor op 175 graden.
Snijd de paprika's doormidden en verwijder de zaadjes.
Leg de paprika's met de snijkant naar beneden op een bakplaat (bekleed met bakpapier of een matje).
Bak ze 30-45 minuten in de oven tot ze rimpelig zijn en wat zwarte stukken hebben. (je ziet nu ook het vel wat losser zitten)
Doe de hete paprika's in een plastic zak en doe deze dicht. (dit zorgt dat straks het velletje wat makkelijk los komt)
Na een kwartier als ze wat meer zijn afgekoeld, haal je ze uit de zak en kan je het vel verwijderen.
Het is wat peuteren, maar het gaat waarschijnlijk erg makkelijk. 
Snijd de paprika's die nu erg slap en zacht zijn in de gewenste grootte.
Doe ze in de potjes, doe evt de kruiden en knoflook erbij en vul ze bij met olijfolie tot alles onder de olie staat.
Bewaar ze in de koelkast.

Smullen maar!




Wat eten jullie 't liefst door je salade?
Hoe vaak eet je een salade?






Geen opmerkingen:

Een reactie posten