4 april 2013

Uiensoep met kaaskoekjes


Al een tijdje heb ik een uitgescheurd recept liggen voor uiensoep. Toch legde ik het steeds keurig opzij als ik weer even snuffelde tussen m'n scheursels. Waarom deed ik dat? Misschien omdat ik onbewust dacht het alleen te moeten eten en tja... iets maken alleen voor mezelf, dat doe ik niet zo snel. Dus ik vond een "gewillig slachtoffer" die mee wilde proeven en het graag wilde eten. Manlief is niet zo dol op uien, dus deze soep wilde ik hem niet aandoen ;)

De soep zelf is echt lekker, ook de testpersoon was nog instaat om te mailen... dus ja hij was echt goed en lekker. Bedankt voor het proeven!

Recept Uiensoep met een kaaskoekje
2 personen

350 gram uien
olijfolie
halve theelepel bruine suiker
1 teentje knoflook
1 eetlepel bloem
100 ml wijn
500 ml bouillon (vers of van een tablet)
2 jeneverbessen
1 kruidnagel
2 laurierblaadjes
1 theelepel gedroogde tijm
50 ml slagroom

voor het kaaskoekje
100 gram geraspte kaas (oud of extra belegen)
peper en zout
evt wat verse rozemarijn

Snijd de uien in zeer fijne ringen.
Verwarm de oven voor op 200 graden
Verwarm in een hoge pan een flinke scheut olijfolie.
Bak op een niet te hoog vuur de uien en de bruine suiker in ongeveer 10 minuten zacht en bruin. (gekarameliseerd zijn ze dan)
Pers de knoflook uit boven de pan en laat deze even meekleuren.
Zet de deksel op de pan, zet het gas helemaal laag en laat de uien nog 5 minuten stoven.
Voeg de bloem bij, roer dit er goed door en laat het even meebakken.
Blus dan het geheel af met de witte wijn.
Voeg de bouillon, jeneverbessen, kruidnagel, laurierblad en de tijm toe.
Laat dit alles 30 minuten zachtjes koken met de deksel op de pan.
In de tussentijd kan je kaaskoekjes maken.
Verdeel op een bakplaat bekleed met bakpapier of een bakmatje, kleine bergjes geraspte kaas. 
Laat er genoeg ruimte over want ze lopen uit.
Maal hier over wat peper en zout en strooi er evt wat rozemarijn overheen.
Bak de koekjes in ongeveer 5 minuten, ze worden pas krokant buiten de oven.
Breng de soep nog op smaak met wat vers gemalen peper en zout.
Vis de kruidnagel, laurier en de jeneverbessen eruit.
Roer er op het laatst de slagroom door en warm het geheel even goed door, niet meer laten koken.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten