11 juni 2014

No Waste (9): Eieren en Spiced nuts


Er zijn heel wat recepten die vragen om alleen een eiwit of alleen een eigeel
bij nodig hebt. Dat betekend logischerwijs, dat de andere helft overhoudt.
Dat zou je natuurlijk weg kunnen gooien, maar wel een beetje zonde... vindt je niet?


Maar wat doe je dan met dat eigeel of dat eiwit wat je overhebt?
De meest simpele oplossing vind ik altijd om diezelfde middag als lunch dan maar een omelet te eten met die extra dooier of 't extra wit erin. Altijd lekker...
Niet iedereen houdt van omeletten, niet ieder tijdstip is daar voor geschikt en soms wil ik ook wel eens iets anders ermee maken.

Eiwit, maar ook eidooiers kan je invriezen...
INVRIEZEN??? 
zal je denken... maar ja.... eieren en dus ook de losse onderdelen kan je invriezen.
Gewoon in een zakje, plastic bekertje of een ijsblokjes vorm.
Eiwitten kan je gewoon zo invriezen.
Eidooiers moet je eerst nog iets mee doen, anders worden ze wat dikker/gelei-achtig. 
Je moet ze even doorroeren, niet klutsen (moet geen extra lucht in komen namelijk)
en dan moet je er een heel klein snufje zout of suiker indoen.
Dus van tevoren even nadenken wat je ermee wil maken.

_________________________________________________________________

Hieronder even wat tips die ik gebruik:

-  Bak een cake volgens je eigen recept en gebruik een extra dooier.

- Bak koekjes en bestrijk ze met een dooier die je hebt los geroerd met een klein beetje water.

- Voeg een extra dooier toe aan je eigen gemaakte vla.

- Van 2 eiwitten kan je deze heerlijke cruesli maken voor door je yoghurt

- Met eiwit kan je ook dit recept voor noga eens proberen... staat op mijn to-do list.... maar de hoeveelheid suiker houdt me nog tegen.. maar het zelf kunnen maken van noga... trek me erg aan... dus misschien komt het er nog wel eens van

- Maak een ijsbombe: bekleed een schaal met huishoudfolie, snijd plakken van een cake en leg deze in de vorm van de schaal, schep hierin royaal ijs, totdat hij vol zit, zet dit minimaal 1,5 uur in de vriezer. Haal de bombe uit de vriezer en uit de vorm, verwijder het folie, klop 3 (of meer als hij heel groot is) eiwitten erg stijf en bestrijk hiermee de bombe. Nu zet je hem 8-10 minuten onder een grill van 250 graden of je brand hem met een gasbrandertje tot hij mooi goudbruin is. Je kunt nog variëren door wat fruit toe te voegen, of de cake te besprenkelen met wat likeur, of stukjes chocolade erover te verdelen.
Hier maak je zeker indruk tijdens de feestdagen of als je wat te vieren hebt...

______________________________________________________________________________


Ik maakte laatst deze Spiced nuts...
erg lekker voor bij de borrel in het weekend...


Het orginele recept komt van Martha Stewart, heb er wel mijn eigen versie van gemaakt.
Dus bij deze het recept


Recept Spiced nuts
bakje vol
in dit recept gebruikte ik een gewone theelepel vanuit de keukenla

1 eiwit
halve theelepel zout
kwart theelepel cayennepeper
halve theelepel knoflookpoeder
kwart theelepel kerriepoeder
halve theelepel paprikapoeder
200-250 gram gemengde noten
(Martha Stewart doet er ook nog heel veel suiker bij 1/4 cup, dat vond ik niet nodig, ze zijn wel wat pittiger dan... )
Uiteraard kan je ook je eigen kruidenmix samenstellen...

Verwarm de oven voor op 150 graden.
Klop de eiwitten erg stijf. en spatel dan voorzichtig alle kruiden erdoor.
Spatel als laatst de noten er voorzichtig doorheen.
Door de kruiden en de noten zal het eiwit wat "slaper" worden, maar de smaak uiteindelijk niet minder.


Bak de noten 15 minuten.
Haal het bakblik eruit, verlaag de tempratuur naar 120 graden.
Maak met een lepel of spatel de noten los van de bakplaat en van elkaar.


Bak de noten dan nog eens 10 minuten.
Ze zullen wat krokanter worden als ze afkoelen.
Erg lekker met bv een biertje of een wijntje en wat blokjes kaas erbij.

______________________________________________________________
Oei oei je kan er zoveel lekkere dingen mee, dat je bijna eiwitten en dooiers apart zou gaan sparen ;)
Maar toch vind ik het makkelijker als ik een heel ei kan gebruiken en dat heeft dan ook mijn voorkeur.

1 opmerking:

  1. Wat een heerlijke tips weer... je moet er maar opkomen, zou ik zelf dus niet doen...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen