8 november 2014

Chili-Saus

Een peperig dagje vandaag ;)... nadat ik vanochtend eerst het recept plaatste voor sambal... kom ik nu met een recept voor chili-saus.. 

Chili-saus gebruiken we hier veel...
Lekker om te dippen, bij wraps, bami, nasi, we smeren het op een tosti....
gewoon lekker en niet zo ongelofelijk pittig als sambal

Omdat we best heel veel rode pepers uit de tuin hadden, besloot ik het weer eens zelf te maken
Een tijd geleden al eens gedaan, maar nooit een recept online gezet....

dat ga ik nu dus wel doen ;)

Recept Chili-saus

10 rode pepers
3 knoflook tenen
60 ml appelazijn
250 ml water
100 gram suiker
scheutje gember siroop
theelepel zout
theelepel citroensap
maizena

Haal de groene steeltjes van de pepers af.
Maak de knoflooktenen schoon.
Doe de knoflook, pepers en de suiker in hakmolen of keukenmachine en hak ze helemaal fijn.
Breng het water, appelazijn, gembersiroop, zout en citroensap aan de kook.
Voeg daar de peper-suikermix aan toe.
Laat dit een kwartier koken.
Laat dan een druppel op een bord vallen en afkoelen....nu is het heel belangrijk... PROEVEN.... hierin kan ik je alleen maar tips geven maar geen harde richtlijnen... iedere peper is verschillende qua heetheid... proef wat je mist, wil je hem zoeter, voeg dan meer suiker toe, iets te flauw, meer zout... te zoet, voeg iets meer appelazijn en citroensap toe... enz... 
De chili saus is nu nog zo dun als water en nog niet ingedikt.
Maak een papje van een eetlepel maizena en wat water en voeg dit terwijl je goed roert toe aan het chili-mengsel.
Je zal zien dat het gelijk indikt... Ook hier geldt weer... kijk goed... is het te dik of te dun... voeg dan meer water of meer maizena toe...
Het is een recept wat je echt moet opbouwen door te kijken en te proeven ;) succes daarmee ....

Ik goot de chili-saus in steriele potten en die zette ik op z'n kop. Voor de zekerheid bewaar ik ze toch in de koelkast. (weet eigenlijk niet zo goed waarom...). Wij hebben hem vorige week open gemaakt en dit is echte chili-saus... zoet en pittig tegelijk...heerlijk!!!

2 opmerkingen:

  1. Snoepze... dipze... smeerze... Eetze...!
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé leuk, dat zal mijn Lieff leuk vinden om te maken. Hij maakt ook wel eens sambal in allerlei soorten, en dit zal 'tie denk ik ook erg leuk vinden om te doen! Dank je voor het delen!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen