19 november 2014

Gevulde speculaas... zonder spijs... maar net zo lekker

Mijn lieve man lust geen spijs....
op zich niet zo erg.... 
tot Sinterklaas in het land komt....
want ohhh wat hou ik van gevulde speculaas...

Toen ik 's nachts niet kon slapen...
bedacht ik deze speculaas.
De volgende dag zocht ik op internet of anderen dit al hadden bedacht en kon het niet terug vinden... altijd leuk als het volgens google nog niet bestaat ;)


Ik bedacht dat de spijs best vervangen kon worden door een dikke soort appelmoes...
dus dat ging ik eens proberen de volgende dag...
Het resultaat?
Heerlijk zachte speculaas
en lekker frisse appel, 
knapperige nootjes bovenop...

Jaaaa dit is mijn nieuwe Sinterklaas recept,
en zal hem ook zeker nog een paar keer gaan maken...
handig om iets te kunnen maken wat iedereen lust...
Als bijkomend voordeel vind ik dat het niet zo machtig en zoet is...


Recept Gevulde speculaas met appel

Voor dit recept gebruikte ik een kant en klare mix van Koopmans  (ik was eigenlijk verbaasd door het gebrek aan e-nummers... oke er zit suiker en tarwebloem in, maar dat zou ik zelf waarschijnlijk ook gebruiken), je kan natuurlijk ook zelf speculaas maken en daarmee verder werken.

speculaasmix of je eigen mengsel
150 gram roomboter
4 eetlepels water
amandelen
1 ei
zelfgemaakte appelmoes (dit kan een appelmoes zijn met weinig of veel suiker... net wat je zelf wilt ;)...)

Verwarm de oven voor op 170 graden.
Laat de boter zacht worden in de magnetron, maar niet dat het helemaal gesmolten is.
Roer de speculaasmix en het water erdoor.
Kneed het nog even stevig door.
Bekleed een cakeblik met bakpapier.


Verdeel 2/3 van het deeg over de bodem van het cakeblik, maak opstaande randen van het deeg rondom in de vorm.

Schep nu een laag appelmoes over de bodem.

Druk de rest van het deeg plat en in de vorm van het cakeblik.
Leg het deeg over de appelvulling en druk de randen voorzichtig aan, niet te hard drukken anders komt de moes er weer uit.
Bestrijk de speculaas met losgeklopt ei.

Druk de amandelen erin en bestrijk de speculaas weer met losgeklopt ei.


Bak de speculaas in 40 minuten gaar.
Laat hem iets afkoelen en lift hem dan door middel van het bakpapier uit de cakevorm en laat hem verder afkoelen.


Zo'n speculaas zak altijd iets in, dat komt door de vulling....maar hij is zeker gaar... kijk maar...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten