30 december 2014

Zelf maken: Vetbollen in kop en schotels

Al tijden werd onze tuin gemeden door vogels...
en geef ze eens ongelijk met 2 rovers in de vorm van 2 katten die wel vogeltjes lusten...
Dus als ik vogelvoer ophing dan bleef dat keurig hangen...
en op een gegeven moment ben ik maar gestopt met vogelvoer ophangen...

Maar dit jaar is er iets veranderd
Ik heb het idee dat dit komt door dat onze tuin nu toch meer dan de helft moestuin is geworden...
Die rode bessen, de aardbeitjes, de kolen en sla...
Daar komen ze op af...
Laatst had ik maiskloven voor de sier neergelegd in de tuin
en die lagen heel de tuin door en wat bleek de vogels aten ze leeg...

Ik helemaal blij...
en natuurlijk komt er dit jaar weer vogelvoer te hangen...

Oma die houdt ook erg van vogelvoer-dingen krijgen voor Sinterklaas.
En op het blog van Mevrouw Wispeltuut... kwam ik het idee tegen om zelf vetbollen te maken.
Bij de Intratuin zag ik laatst leuke theepotjes en kop en schotels gevuld met zo'n "vetmengsel". Erg leuk, maar naar mijn mening belachelijk duur...
Nou tel al deze dingen bij elkaar op en je hebt een leuk karweitje voor een woensdagmiddag... of tijdens de schoolvakantie...

Oma kreeg zelf gemaakte vetbollen voor in de tuin...
maar wel in een leuke verpakking al zeg ik zelf...

Ook maken?
Heel simpel...
Ga naar de kringloop en koop een schattig setje kop en schotels.
Lijm het kopje met 2 componentenlijm of secondenlijm vast aan de schotel.


Ik deed het op 2 verschillende manieren. De ene is om neer te kunnen zetten, de andere om aan het oortje met een touw in de boom te kunnen hangen.


Terwijl dit droogt en uit hardt, ga je naar de winkel 
en koop je een zak vogelvoer
 (voor welk soort, kijk je eerst even op de site van de vogelbeschermingen bij de supermarkt koop je een blok frituurvet (dat soort vet wat weer stolt als het afkoelt). 
De verhouding is 1:1...
Wij hadden dus 1 kilo voer en 1 kilo vet... en geloof me... dat is veel :)
Dus zet ook nog maar wat andere bakjes en dingen klaar die je als vorm kan gebruiken.
Ik gebruikte ook wat cup cake vormpjes.


Neem een grote pan en laat daar op laag vuur het vet in smelten.



Is alles gesmolten, voeg dan het vogelvoer toe en evt nog wat rozijnen... (schijnen ze ook erg lekker te vinden).


Roer alles goed door en verdeel het in de bakjes, kopjes, vormpjes, enz.
Goed laten opstijven en klaar...


Wil je bollen aan een touwtje maken druk er dan een stuk touw in terwijl het vet nog vloeibaar is.
Ik nam een wat langer touw en drukte het touw in 3 cup cake vormpjes, 
zo krijg je een slinger...




Kijk eens hoe trots hij is...
die andere was zijn aandacht halverwege verloren en zat lekker voor de tv...
Dit trotse exemplaar... verloor gelijk na deze foto de interesse... in opruimen had hij geen zin meer... hihi ;)


Oma was blij....
maar we hielden zelf ook wat en wat waren onze vogels blij
en de katten???
De keken van achter de ramen naar de vogeltjes...

maar leken niet van plan de kou in te gaan
:)








6 opmerkingen:

  1. en? Eten de vogels er van? Hier laten ze de vetbolletjes hangen en nemen ze alleen de pinda's. Ze worden erg kieskeurig dit jaar. hihi Hebben we ze teveel verwent of wat zal het zijn? Wel super leuk idee met die kopjes en zelf die cupcakjes zijn erg leuk aan die slinger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er wordt van gegeten sinds deze week... Daarvoor liepen onze katten nog veel buiten.. Maar nu willen die niet meer naar buiten ivm de sneeuw en hebben de vogels de tuin voor zichzelf :)

      Verwijderen
  2. ik heb dit ook nog gedaan ,en vind dit wel een vettige knoeiboel....ik gebruik ook zo'n hardwordend plantaardig frituurvet voor mn frietjes te bakken in mn friteuse,wanneer die moet verschoond worden,kieper ik die grote klomp frituurvet uit in onze moestuin(waar mn hondje niet aankan)en zo komen er hele kudden spreeuwen rond de klomp pikken en vooral in de winter is die vetklomp snel op!groeten debora

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh grappig!!
      Wij hebben een frietpan die alleen maar olie blieft ;)
      Je doet ze vast een groot plezier als je er nog wat zaden en pitten doorheen roert...
      Groetjes

      Verwijderen
  3. Ja heel leuk, wij hebben dit ook een keer gedaan. Om er vervolgens achter te komen dat secondenlijm nuet tegen vocht (regen) kan maar alleen de kopjes hingen ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen