28 oktober 2015

Uienjam


Bij een American Style Buffet horen uiteraard broodjes hamburger.
Ik vind ze heerlijk! Met gebakken uien vind ik het erg lekker, maar om alles tegelijk klaar te moeten maken en nog uien te bakken, leek me niet slim en daarbij komt ik heb niet zoveel plek op mijn fornuis ;)....

Dus ik ging zoek en kwam allerlei recepten tegen voor uienjam...
Uienjam??? Ja uienjam...
Dat moest gemaakt worden... Kan je makkelijk een dag of paar dagen van tevoren maken. Ideaal dus...


Recept Uienjam

3 grote uien
50 ml water
50 ml appelazijn
1 eetlepel gedroogde tijm
halve theelepel zout
2 eetlepels honing
1 of 2 eetlepels chilisaus of sambal naar smaak
jam of weckpot

Snijd de uien in fijne ringen.
Verwarm een koekenpan met wat olijfolie. 
Fruit hierin de uien aan, ze mogen niet bruin worden.


Voeg na 5 minuten het water, azijn, tijm en het zout toe.
Zet het gas laag en laat dit inkoken tot al het water opgenomen is.
Voeg dan de honing en chilisaus of sambal toe.
Verwarm dit zeker nog 5 minuten mee.
Schep de uienjam in een schone pot en bewaar hem in de koelkast tot je hem gaat gebruiken.


Deze jam is niet alleen lekker op een broodje hamburger, maar ook erggg lekker op een stukje kaas of bij wat ander gebakken of gegrild vlees. 


Het recept van een broodje hamburger geef ik niet. Ik kocht namelijk verse hamburgers en hamburgerbroodjes.... Heel veel recept kan ik daar niet van maken :). Wel stak ik prikkertjes in de broodjes hamburger, sneed deze doormidden en presenteerde ze op een grote stoere houten plank! 

Wat is jouw favoriete manier van bereiden van een hamburger?


2 opmerkingen:

  1. Een soort uienchutney dus eigenlijk. Heerlijk is dat.
    Ik heb het ook wel eens gemaakt. Echt snoepen en je vingers bij aflikken...
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak altijd een grote hoeveelheid uien-jam. Erg lekker met wat balsamico azijn erdoor. Probeer maar eens een paar lepeltjrs door je eigengemaakte jus!
    Groetjes Marian

    BeantwoordenVerwijderen