20 januari 2016

Koolhydraat-arme nasi van bloemkool

Wat???
Is ze gek geworden???
Van bloemkool nasi maken???

Ja zeker!!! 
en lees even door ....

Al lang geleden las ik dit voor het eerst op de blog van
en mijn reactie was gelijk aan die van jullie denk ik...
Ik kon eigenlijk niet geloven dat je dat echt niet zou proeven...
Nu weken, maanden en misschien zelfs wel een jaar verder heb ik het toch eens geprobeerd...

mijn nasi lijkt wat bruinig... dit komt door dat ik wat ketjap toevoegde 
en dat nam de bloemkool op... maar de smaak leed er niet onder ;)

En ik kan je verzekeren... je proeft geen bloemkool!
Dit komt door de kruiden die je rijkelijk toevoegt...
Maar je krijgt tegelijk wel een grote hoeveelheid groente binnen en weinig koolhydraten....
Win-win situatie in mijn beleving!
Oh en nog handig... het is een eenpansgerecht... daar hou ik van.

Bloemkool is dus een goede rijstvervanger in de nasi (heb ondertussen ook al gelezen van mensen die bloemkool gebruiken om risotto van te maken)... Maar eerlijk is eerlijk, de structuur is wel wat anders. De "korrels" zijn wat kleiner en als je de bloemkool te ver laat garen lijkt het een soort prut te worden. Dus let daar op bij het klaarmaken van de nasi!


Recept Koolhydraat-arme nasi van bloemkool
2 personen

1 middelgrote bloemkool
300 gram groentes naar keuze (ik gebruikte kool, ui, knoflook, champignons en wat verdwaalde boontjes)
2 eetlepels nasikruiden
scheutje ketjap
chilisaus
2 eieren
optioneel gerookte kip en lente uitjes

Snijd de bloemkool in grove stukken en hak deze in een keukenmachine tot fijne korreltjes. 
Ik heb al een paar jaar deze Foodprocessor van Bosch. Ben er echt heel erg blij mee, vooral omdat hij zo veelzijdig is!



Daarna snijd je alle groentes in reepjes/blokjes/plakjes.
Kluts de eieren los.
Verhit een pan met daarin wat boter en maak daar van de geklutste eieren een roerei. 
Haal het roerei uit de pan en zet het weg.
Verhit wat olie in de pan en roerbak hierin de alle groentes die je in de nasi wil verwerken.
Als dit allemaal beetgaar is, kan je de bloemkool-rijst toevoegen.
Voeg dan ook gelijk de kruiden, ketjap en chilisaus toe.
Bak de bloemkoolrijst nog 2-3 minuten mee.
Snijd ondertussen de gerookte kip in blokjes en een paar lente uitjes in ringetjes. 
Schep de nasi op de borden, verdeel de kip, ei en uitjes over de nasi.

Je kan de nasi 3 dagen afgedekt in de koelkast bewaren, warm dit dan op in een pan door het weer kort te roerbakken.


En ga je het proberen?
Heb ik je kunnen overtuigen?

13 opmerkingen:

  1. En ik denk bij het zien van je post "wat lekker dat eten wij vanavond ook." Fijn dat het in de smaak viel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En ik denk bij het zien van je post "wat lekker dat eten wij vanavond ook." Fijn dat het in de smaak viel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, sorry ik ga dit echt niet proberen. Het lijkt mij dat je appels met peren vergelijkt. 't Is allebei fruit, maar totaal anders. En dat denk ik van bloemkool en rijst dus ook. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marian, dat schreef ik ook al... het is inderdaad anders, maar voor mij een goede vervanger

      Verwijderen
  4. Ik denk dat ik het wel een keer ga proberen, ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Marleen, ik zou het gewoon een keer proberen en rijkelijk met de kruiden strooien ;). Ik lust wel graag bloemkool, maar ik proefde het echt niet terug...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Pizza van bloemkool al geprobeerd ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee nog niet..trekt me ook niet heel erg.. maar misschien ga ik het toch een keer proberen na dit succes ;). Jij wel geprobeerd Marry?

      Verwijderen
  7. Hoi Ilse, welke nasikruiden gebruik jij?

    BeantwoordenVerwijderen