5 februari 2016

DIY: Kruis van drijfhout


Vandaag weer een DIY online, 
eentje alvast voor de lijdenstijd/pasen, mooi om naar toe te leven.
Ieder jaar heb ik een kruis aan de muur hangen die we oa gebruiken voor de family nights met de kinderen, maar ook om bewust te zijn van Het Kruis waar Jezus aan hing voor onze zonden... Het maakt mij in deze periode stil en dankbaar... 

Dankbaar dat mijn zonden vergeven zijn... Niet dat ik nu perfect ben, of beter dan mensen die Jezus niet kennen... Totaal niet! Ik maak aan de lopende band fouten, ga op mijn neus en krabbel weer op... Maar wat een geweldige wetenschap om te weten dat er een Vader is de altijd van mij houdt... Hoe bont ik het ook maak... Ja deze periode maakte me stil en dankbaar...

Maar goed deze DIY, is dus een kruis, beplakt met drijfhout, hout en tilandsia... 
Daardoor robuust, stoer en tegelijk ook mooi en zacht door het mos.


Wat heb je nodig voor dit kruis van drijfhout

- hout, wat je kan gebruiken als ondergrond, dit mag heel dun zijn, ik gebruikte een stuk geperst afvalhout, wat ik gratis mee kon nemen bij de Ikea.
- lijmpistool en patronen
- slinger met drijfhout (gekocht voor 2,99 bij de Intratuin)
- grovere stukken hout/takken
- zakje tilandsia (grijs krulmos)
- spijkers, hamer en zaag
-potlood en lineaal
- touw




Begin met het uittekenen van het kruis, mijn "balken" zijn 12 cm breed, 
je kan ook een kruis uit de losse hand tekenen. 





Zaag het kruis dan uit en zet alle spullen voor het plakken klaar. 


Sla zo'n 5 cm vanaf de bovenkant aan de achterkant 2 spijkers in de plank, hier kan je later touw aan bevestigen, zodat je hem kan ophangen. 


Lijm met het lijmpistool eerst aan de voorkant waar je gaat lijmen, de spijkers vast door er een grote dot lijm om heen te spuiten. 


Begin daarna met het op maat maken van de grotere stukken hout/tak en leg deze eerst even op het kruis hoe het eruit ziet. Als het ligt zoals je wilt, kan je ze vast gaan lijmen.


Gebruik genoeg lijm, je wilt niet dat het eraf valt ;)


Daarna kan je de overige houten delen van het kruis gaan opvullen met de kleinere stukjes drijfhout en tilandsia. Werk stukje voor stukje af en leg het hout niet strak langs elkaar, maar laat het iets over elkaar heen lopen. Leg ook eens een stukje juist dwars of laat een stukje uitsteken. Daardoor krijg je de meest natuurlijke uitstraling.


Het mos kan je in hele kleine plukjes in een beetje lijm drukken. Werk hier gaatjes en randjes mee weg. 


Werk zo rondom het hele kruis en laat hem drogen


Knoop aan beide spijkertjes een touwtje en hij is klaar om op te hangen.


Zoek een mooi plekje en klaar...









Mocht een kruis nou niks voor jou zijn, kan je uiteraard dezelfde techniek toepassen op een andere vorm!


De lijdenstijd begint 10 februari en is de tijd tot en met Goede Vrijdag. In deze tijd werd er van oudsher gevast. Om stil te staan bij het lijden van Jezus, maar ook het lijden van mensen overal ter wereld. Het komt tegenwoordig weer "in" om te vasten. Zo deden wij het zelf vorig jaar ook voor het eerst. Wij vastte met de kinderen door geen koek, snoep en chocolade te eten. Goed om mee bezig te zijn. Dit jaar heb ik een e-book geschreven waarin ik een andere manier van vasten beschrijf... De jongens hebben er zin in en wij ook... 

Hoe vullen jullie de lijdenstijd in?


11 opmerkingen:

  1. Ha lieve Ilse

    Er staat beneden een bruine bonen soepje te pruttelen, dank zij jouw site en nu lees ik je geloofsbelijdenis.....prachtig mooi, dank je voor je woorden. Ik ga er ook een draai aan geven

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gaaf gedaan, ga ik ook proberen. dank voor het idee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanaf Aswoensdag ga ik ook niet meer snoepen tot Pasen. Leuk dat jij dat ook hebt gedaan, steunt me weer in mijn besluit. Liefs,

    Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt, de kinderen hebben net de kaartjes van je E boek uitgeknipt en we gaan straks met hout een kruisje maken. Bedankt voor de tips en een goede vastentijd gewenst .

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kan ik me ook abonneren als er een nieuwe blog is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ewald dat kan! In de rechterzijbalk is er de mogelijkheid om je mailadres achter te laten, dan krijg je alle nieuwe mails in je mailbox... (staat tussen de foto van de stoofperen en de smoothie in)
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  6. Wauw wat een mooi kruis heb je gemaakt. Je hebt me aan het denken gezet. Woensdag heb ik zelf ook een kruis uit hout gezaagd. Vandaag bij verschillende tuincentra's geweest voor drijfhout, maar kan helaas niks vinden. Ik moet dus nog even verder zoeken.
    Ik wil je ook nog een compliment geven over je leuke site/blog. Ben er van de week zomaar op terecht gekomen. Ik was aan het google over de 40 dagen van Tear, en ineens zat ik op jouw site. Zelf zijn wij hier ook van de week ook mee begonnen. Zo gaaf om dit te doen met de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He wat jammer dat je 't drijfhout niet kon vinden!
      Bed wat voor je compliment en leuk dat je via een zoektocht naar tear bij mij terecht komt!

      Verwijderen
    2. ik heb inmiddels hout gevonden hoor. Ga hier lekker mee aan de slag. Zal morgen nog even kijken naar grover hout. Ik heb ook coco's schillen erbij. Dus morgen lekker freubelen.

      Verwijderen