22 april 2016

Kledingwissel bij de kinderen

Wat zijn we rijk!!!
In vele opzichten... maar dit gevoel kreeg ik vooral toen ik bezig was met de kledingwissel (lekker ouderwets woord ook)... Van een vriendin die net iets voorloopt met haar jongens, krijg ik geregeld een tas of tassen met kleding. Onze kinderen hebben bijna hetzelfde postuur als die van haar en we hebben ongeveer dezelfde smaak. Precies goed dus. De kleding is altijd netjes en kan ik dus zo in de kast van Thomas leggen. Kleding die voor Thomas te klein is kan vaak gelijk door naar Matthijs... 


2x per jaar ga ik met mijn moeder kleding kopen voor de jongens. Mijn moeder vind het erg leuk om voor de kinderen nieuwe kleren te kopen en ze krijgen allebei een budget. Super leuk... Dit jaar lagen de kasten al goed vol... Maar toch besloten we wat dingen bij te kopen. Waarom? Omdat ik merk dat de jongens het geen enkel probleem vinden om 2e hands kleding van vrienden of broer te dragen, maar tegelijk merk ik ook wel dat ze er behoefte aan hebben dat ze iets nieuws krijgen of hebben.... Nou geen probleem... daar gaan we graag naar opzoek!

geslaagd...

zelf betalen en uitkomen met het budget...

Als ik kleding uitzoek, moeten de jongens altijd even passen wat ze nog aan kunnen. Omdat onze jongens erg smal zijn, passen ze vaak nog veel van het vorige jaar qua shirts. Ik maak altijd 4 stapels: 1) kan terug de kast in, 2) mag door naar Matthijs of een ander kindje of de kringloop, 3) mag mee op vakantie, 4) rijp voor de prullenbak of poetsdoek.

Ik denk dat het voor zich spreekt. Maar misschien moet nummer 3 nog wat extra uitleg krijgen... Mag mee op vakantie... Wat valt daar onder en wat niet.. Dat zijn vaak shirtjes of broeken met een vlekje erin, geen mega grote vlekken, maar wel dusdanig dat je ze niet meer aantrekt naar school... Maar ook short met een vlek of een gat op de knie... Of wat dacht je van shirtjes die net wat wijder zijn geworden door het wassen. Thomas had een paar shirts van een collega gekregen en die vonden we eigenlijk niet zo zijn smaak en ding... geen probleem....mee op vakantie was zeker wel een optie... Maatstaaf is dat uiteraard dat ze niet voor "aap lopen"... Maar om eerlijk te zijn worden ze in de bergen tijdens het wandelen in hoog tempo vies... Dus dat scheelt wel... niemand ziet of die vlek nieuw of oud is ;). Alles gaat op een stapel en gaan mee op vakantie.. Nog 1 keertje dragen en dan gooien we ze weg. Scheelt was als je thuiskomt en vulling in de koffers als je teruggaat. En op die open gekomen plek kunnen dan weer leuke souvenirs ;)...


Een echte kledingwissel kan ik het trouwens niet noemen, want winter en zomerkleding ligt altijd in onze kast. Want dat zomerse shirtje zit heerlijk onder een blouse of trui in de winter. Maar goed...onder kleding wissel versta ik dus alles goed uitzoeken, passen en bepalen of er genoeg is...


Hoe doen jullie dit?? 
Kleding gescheiden?
Hebben jullie ook "vakantie-kleding"?



2 opmerkingen:

  1. Hier bij de kinderen geen kledingwissel. T-shirts dragen ze het hele jaar door onder een vest. Ik pas alleen de korte broeken. En dat is het.
    Zomerjas doet jongste twee jaar mee en daar heb ik bij de tweedehandskledingbeurs er al een van gekocht een paar weken terug.
    Dochter heeft alles gewoon altijd in haar kast. Die draagt alles Door elkaar. Geen wissel nodig. Ik wel,
    Ik heb mijn zomerkleding nog in een Kleding doos achter het schot staan.
    Ik heb niet zoveel ruimte voor mijn kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker als t weer allemaal voor elkaar is voor het nieuwe seizoen! Wij doen ook aan vakantiekleding. Of nu moestuinkleding :)

    BeantwoordenVerwijderen