2 september 2016

OOSTENRIJK III

Vandaag deel 3 in de serie over onze vakantie in Oostenrijk...
Heerlijk om steeds aan deze blogs te werken en zo stukje bij beetje terug te kijken naar onze vakantie waar we zo van genoten hebben. En ook om een beetje afscheid te nemen van de vakantie en weer onze draai in het normale leven te vinden... want eerlijk is eerlijk... hoe leuk school en ons werk weer is... Vakantie blijft geweldiger :)

Dag 7

enorm steil...

joehoe... halverwege de top...

onbetaalbaar toch dit uitzicht?

zo op de top van de heuvel je bammetje met pindakaas eten is nog zo slecht niet....

Het is heerlijk warm weer vandaag en we besluiten te gaan wandelen. Het is zondag, maar vandaag geen kerk. Om toch iets te gaan doen, plannen we een wandeling in een van de dorpen en gebruiken geen lift. We genieten deze rustdag van God's geweldige schepping! De wandeling is echt heel zwaar. In 2 km stijgen we bijna 650 meter. Dat betekend 15 stappen, uithijgen en weer verder gaan. Halverwege de top, slaat bij mij de twijfel toch wel een beetje toe... Is dit niet te zwaar en te steil en hoe ver moeten we nog... Na een welverdiende pauze in de zon en met geweldig uitzicht... Gaan we verder. De jongens klagen niet, maar mijn kuiten wel. En dan ineens staan we boven de bomengrens. Geweldig wat een uitzicht en we zien onze bestemming. Redelijk dichtbij maar nog steeds aardig klimmen. We gaan ervoor.Wat zijn we trots daarboven op die berg die we op gelopen zijn :). Maar dan moeten we nog naar beneden. De wandeling is in totaal 10 km en de resterende 8 km is rustig dalen. We lopen over een wat groter pad en genieten van het afdalen en de geweldige uitzichten. Onderweg komen we een meertje tegen. Daar liggen, zitten en spelen we ruim een uur. De jongens spelen met hun bootjes, vangen kikkervisjes met hun handen, eten een zak met zoute sticks leeg en genieten van het steenkoude water aan onze voeten. Geweldig!!!

Dag 8

dit keer de Zwitserse vlag die we moeten volgen

voor zulke wandelingen heb je spierballen nodig volgens de mannen :P

geweldig leuk die marmotten... Matthijs bleek een goede spotter te zijn

en klimmen kan ook gewoon op 2500 meter hoogte

steil pad... bestemming de sneeuwplak iets uit het midden gezien naar links

als het te steil is om lopend af te dalen

verdiend :)

Het is weer geweldig weer en we trekken er vroeg op uit om een wandeling te maken. 4 liften brengen ons naar de Zwitserse kant van de bergen.Vanaf daar begint onze wandeling terug naar het bergstation in Oostenrijk. De wandeling is "maar" 7 km maar wel erg steil en zelfs een beetje spannend. We stijgen over een steeds smaller wordend pad bijna 500 meter. Op het laatst vlak voor we de top bereiken op 2756 meter ligt een enorm plakkaat sneeuw. We hadden gezien dat mensen er door liepen en hadden verwacht dat er een pad doorheen zou gaan. Niks bleek minder waar... We moesten ons pad door de sneeuw zoeken. Aan de ene kant steil omhoog en de andere kant stijl naar beneden. Gewapend met onze stokken en zonnebrillen hebben we schuifelend, voetje voor voetje gingen we door de sneeuw heen. Voor ons een spannend momentje, want er mag op zo'n moment niks mis gaan. En de jongens? Gaafste tocht ooit... Dit was voor ons voor het eerst dat we zoiets tegen kwamen en teruggaan was geen optie want dan hadden we alle liften terug gemist en zeker nog uren moeten lopen. Dus we moesten door... Het ging goed en kregen van andere mensen zelfs complimenten dat we het zo goed en veilig gedaan hadden... Maar toch wil je zulke dingen liever vermijden.
Als we uit staan te blazen overzien we ons pad aan de andere kant van de berg. Eigenlijk een grote bak vol met stenen en sneeuw en een steil. Daar gaat ons avontuur verder en wat is het genieten. Allebei met een van de jongens en we klimmen en lopen het pad naar beneden. Op 1 stuk is het te steil voor de jongens om te lopen en besluiten we ze te laten afdalen op hun billen. Wat weer reuze stoer is volgens hun. Het laatste stuk lopen we door een grote weide en zien onze bestemming... Een bergrestaurant met lekker koud bier en appelsap :). Beneden gekomen met de lift, duiken we voor nog een uurtje het zwembad in. Deze avond gaan we uiteten want dat hebben we wel verdiend :)

Dag 9

We wisten dat het een paar dagen slecht weer zou worden en daarom hebben we de vorige dagen goed gebruikt om te wandelen. Vandaag is het rustdag... We slapen uit en vertrekken naar de"stad" Landeck op een goed half uur rijden. Daar bezoeken we een kasteel, met daarin een museum, waar de kinderen een speurtocht doen. Daarna bekijken we het centrum en kopen wat kleinigheidjes. Omdat we daar nu toch zijn, doen we gelijk boodschappen. We slaan flink in zodat we hopelijk niet meer deze kant op hoeven. Iedere keer als we hier in de Lidl, Billa of M-Preis zijn voelen we ons bevoorrecht met onze Hollandse supermarkten. Vol met verse groenten en fruit en tegen hele normale prijzen. Zo kon ik een prachtige gele broccoli kopen voor 1.90 per pond... Die heb ik maar in de winkel laten liggen. Lang leve de sla en de potten en diepgevroren groente en de wat verse spullen die we van huis mee genomen hadden. Ook van de Griekse Yoghurt schrokken we ons een ongeluk... hier koop ik die bij de Lidl voor 1,49... je weet wel zo'n grote kilo pot... In Oostenrijk betaalde we voor exact dezelfde pot bij exact dezelfde winkel 3,79!! We zijn daarna maar snel overgestapt op een andere yoghurt :). Dus jullie snappen wel dat ik bij thuiskomst in Nederland mijn wagentje vol laadde met verse groente en fruit en me bij de kassa verbaasde over de lage prijs :).  Heerlijk zo'n luie dag... om te rommelen en een beetje de toerist uit te hangen...

Binnenkort komen de andere dagen ook online....
De andere delen gemist?
Lees hier het eerste deel

en hier het 2e deel

1. Helemaal mooi om terug te kijken met jullie op de vakantie. Die foto van jou met de jongens is mooi.

2. Dat is een hele klim geweest!
    En de Oostenrijkers hebben dan weliswaar een mooie omgeving, maar ze missen dan blijkbaar wel de verse groente die wij in Nederland hebben ;-)