14 februari 2017

Wat is jouw budget ~Julia~


Vandaag weer iemand die haar kasboekje opent voor ons... 
en deelt met ons wat hun budget is en hoe ze besparen! Deze keer een blogger. Julia blogt op Gezinsleven.com en is een goede vriendin van me... Als echte blogger heeft ze er een compleet verhaal van gemaakt, dus dit keer geen vraag en antwoord... 
_____________________






Mijn naam is Julia. Ik ben gelukkig getrouwd met Joost. Samen hebben we 2 mooie dochters Sanne (6) en Manon (3).

Ik houd me graag bezig met koken, lezen, homemaking en bloggen. Vooral dat laatste is iets waar ik veel en graag mee bezig ben.

In het dagelijks leven ben ik moeder. 1,5 jaar geleden heb ik ontslag genomen bij mijn werkgever om volledig thuis te zijn voor mijn dochters. Natuurlijk had dat tot gevolg dat we van 2 inkomens naar 1 inkomen zijn gegaan. Dat was even wennen. Van tevoren hebben Joost en ik een budget voor zo’n beetje alles opgesteld om rond te kunnen komen. Dit lukt gelukkig heel aardig in de praktijk. We doen in elk geval ons best ;).

Leuk dat ik wat mag vertellen over ons boodschappen budget op Uit Mijn Keukentje!
Op mijn blog heb ik daar al vaak over geschreven. Het zijn altijd goed gelezen artikelen. Blijkbaar zijn er veel mensen op zoek naar informatie over budgetteren en consuminderen.
Niet zo gek ook! Waarom zou je veel te veel geld uitgeven als dat niet nodig is? Door iets minder luxe te leven houd je geld over voor andere leuke dingen. Of je kunt misschien wel minder gaan werken door je uitgavenpatroon in de hand te houden.

Jaren had ik een boodschappenbudget van €360. We kwamen hier meestal net mee uit. De laatste maanden lukte dat steeds net niet. Frustratie alom. De laatste week van de maand had ik vaak nog maar een paar tientjes over. We kwamen een heel eind door dat geld dan aan vers fruit en groenten te besteden en voor de rest de voorraad aan te spreken.
Toch baalde ik enorm dat het me niet meer lukte. Het voelde als falen. Tot een lezeres opmerkte dat de kinderen ook meer gaan eten nu ze groter worden. Toen viel het kwartje. Sindsdien heb ik een boodschappenbudget van €400. Hier kunnen we echt prima van eten. Er is dan ook geld voor wat lekkers in het weekend. Koken is echt mijn hobby. Ik vind het heerlijk om af en toe iets bijzonders op tafel te zetten. Meestal kost dat toch iets meer geld dan een standaard maaltijd. Gelukkig kan dat nu weer met het verhoogde budget. Iedereen blij.

Van die €400 per maand koop ik alle levensmiddelen, was- en afwasmiddel en drogisterijartikelen.
Tegenwoordig houd ik ook wel eens een paar tientjes over! Hoera! Die spaar ik dan op voor grotere aanbiedingen of voor maanden dat er veel feestdagen of verjaardagen zijn. Zo heb ik dan een ruimer budget voor het doen van luxere inkopen.

In principe staat ons budget vast. Ik pin dit geld altijd op de eerste van de maand. Dit gaat dan in een speciale portemonnee. Van hieruit betaal ik alles. Mocht ik een maand echt niet uitkomen dan gebruik ik wat uit de reservepot. Daar zit het geld in wat ik andere maanden overhield.
Stel dat die pot ook leeg zou zijn dan pin ik bij. We hoeven gelukkig geen droog brood te eten omdat het boodschappengeld op is.

Ik ben heel tevreden met ons nieuwe boodschappenbudget. We kunnen er prima van rond komen! We eten vers en met de seizoenen mee. Ik koop altijd aanbiedingen als het gaat om groenten en fruit. Daarnaast ga ik graag naar de markt om inkopen te doen. Dit is vaak veel voordeliger dan in de supermarkt.

Zoals ik al eerder vertelde werken we voor meer zaken met budgetten. Voor dagjes uit hebben we een potje. Van de kinderbijslag kopen we kleding voor het hele gezin. Ook dit lukt altijd prima.
Verder hebben Joost en ik ook een eigen ‘potje’. Hier krijgen we elke maand geld in om zelf te besteden. Ik koop hier bijvoorbeeld graag boeken van.

Besparen houdt me soms bezig. Soms ook niet. Het ligt er maar net aan in welke bui ik ben. Nu we ervaren dat we het redden met het rondkomen op 1 salaris ben ik niet meer zo gefixeerd op het budgetteren. Ik kan het nu loslaten. Gelukkig geef ik daardoor niet ineens meer uit. Ik weet gewoon goed hoeveel ik kan besteden en houd me daaraan.

Besparen vind ik belangrijk maar ik wil niet op alles besparen. Zo besparen we bijvoorbeeld niet op het lidmaatschap van de sportclub van Joost. Het sporten is voor hem heel belangrijk.

Wat is jouw beste tip om te besparen?
Kijk zelf wat je heel belangrijk vind in je leven. Kost dit geld? Heb je dat ervoor over? Bespaar dan op alles maar niet op datgene dat jij zo belangrijk vindt.
Koop bijvoorbeeld je kleding tweedehands maar blijf wel je abonnement houden op je favo tijdschrift. of Ga lekker low budget dagjes uit met het hele gezin maar ga wel een paar keer per jaar uiteten als je daar heel gek op bent.

Als je jezelf soms dingen heel bewust wel toestaat te doen is het besparen makkelijker om vol te houden.
Zelfs met een krap budget kan dit zo werken. Doe bijvoorbeeld altijd heel goedkoop boodschappen maar gun jezelf 1x per week iets lekkers. Koop dan wel een x die reep chocolade die eigenlijk te duur is. Zo voorkom je dat je gedachtes krijgt als ‘ik mag ook nooit wat’, ‘ik heb nergens geld voor’.

Ik besef me heel goed dat een boodschappenbudget van €400 voor 4 personen echt heel luxe is. Er zullen heel veel mensen zijn die minder te besteden hebben. Petje af voor deze mensen!

Op mijn blog ik over alles wat komt kijken bij een gezin, huishouden, budgetteren, minimaliseren, geloof, mama zijn en meer. Daarnaast post ik graag recepten en leuke DIY’s.
Welkom om mee te lezen!

Liefs,
Julia



Geen opmerkingen:

Een reactie posten