13 maart 2017

Winterse linzensoep


Het recept is wat aan de late kant...de officiele winter is bijna voorbij... en dit is toch echt een wintersoepje. Maar geloof me... hij smaakt aan het begin van de lente ook nog goed! En natuurlijk kan je uiteraard dit recept ook bewaren voor als het weer winter wordt ;)....


Recept Winterse linzensoep

1 liter bouillon
250 rode linzen
1 prei
2 uien
1 winterpeen
100 gram boerenkool
2 knoflook
1 blik gepelde tomaten
1 pak gezeefde tomaten
100 gram spekjes
1/2 rookworst

Snijd alle groente in fijne ringen of blokjes. 
Fruit de ui en de knoflook aan met wat olijfolie tot ze zacht zijn. 
Voeg dan de gezeefde en gepelde tomaten, peen, linzen en de bouillon toe.
Laat dit een half uur tot een uur zachtjes pruttelen.


Bak ondertussen de spekjes uit en snijd de rookworst in plakjes. 
Schep de helft van de soep in een blender en maal deze fijn. 


Schenk deze weer terug bij de rest en voeg dan de rookworst, de spekjes en de boerenkool toe. 
Warm nog even goed door en klaar is je soep. 


Een deel van de soep ging in porties in de vriezer om mee te kunnen nemen naar de zaak voor manlief. Zo heeft hij een warm maaltje om op te warmen, paar losse boterhammen erbij en ik krijg tevreden appjes. :)



En als ik zelf trek heb, haal ik ook een portie uit de vriezer. Later maakte ik ook nog samen met Hans bruine bonensoep en die verdween ook in porties in de vriezer. Zo ontlast Hans mij en leert hij ook koken. Super omdat nu zo samen te doen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten