16 mei 2017

#fitwomen ~Rita

Een serie over fitte vrouwen!... Nee geen superwomen aan het woord vandaag... Of toch wel... want welke ballen moeten we als vrouw/moeder wel allemaal niet in de lucht houden. Daarnaast wil iedere vrouw zich goed voelen in haar eigen lijf... Dus ja... toch superwomens aan het woord... Vandaag laat Rita van het blog Rupsje Daantje aan het woord, een moeder van 6 kinderen, ze schrijft ook graag en ze is eigenlijk heel haar leven al bezig om in vorm te blijven!


Wie ben je? Wat voor werk doe je? Wat zijn je leefomstandigheden? Heb je een gezin en waaruit bestaat dat?
Ik ben Rita Maris, getrouwd en moeder van 6 kinderen in de leeftijd van 19 tot 2,5 jaar. Ik ben allereerst moeder en daarnaast ben ik Columnist voor het familieblad Terdege, Blogger op de site "RupsjeDaan"en werk ik partime bij het Kerkelijk bureau van de Hersteld Hervormde Kerk.

Sport je al en wat voor sport beoefen je dan?
Ik heb helaas geen tijd om naast al mijn bezigheden ook nog te gaan sporten.

Hoe ziet jouw voedingspatroon eruit?
Ik eet gezond, drink veel water, verse groenten en fruit en maaltijdvervangers.

Heb je na de winter het voornemen om te lijnen of fitter te worden? Zo ja hoe doe je dat dan?
Ik moet helaas mijn hele leven al lijnen. op dit moment worstel ik met veel moeite mijn laatste overtollige kilootjes eraf. Ik ben vorige zomer begonnen en ben inmiddels 18 kilo kwijt. Ik heb er nog 3 te gaan voordat ik op mijn streefgewicht zit.

Hoe ga je dit praktische uitvoeren?
Door veel water te drinken en al het ongezonde eten te vervangen door gezond ben ik zo ver gekomen. Mijn ontbijt bestaat uit 2 meergranen crackers met halvajam. Tussendoor een fruitstuk. Als middageten neem ik een maaltijdreep, een kop thee en een mok met een opkikkertje. Als ik dan nog trek heb neem ik een manderijntje. 's Middags neem ik een appeltje en als avondeten neem ik een heel klein stukje vlees voor de smaak, 1 aardappeltje en heel veel groenten. Ik drink op een dag zo'n 3 liter water en een aantal koppen thee. Als wij pizza eten of patat, eet ik niet mee maar neem ik een halve maaltijdsalade met een afbakmeergranen broodje.

Hoe combineer jij sport of bewegen met je gezin (als je dat hebt)?
Ik wandel elke dag een eind buiten met de kinderen en neem zoveel als mogelijk is de fiets. Ik zit trouwens alleen tijdens de maaltijden, verder ben ik altijd in beweging. Ik heb een stappenteller op mijn mobiel en die is dagelijks erg tevreden met mij..

Hoeveel tijd besteed jij per week en op wat voor manier aan fit zijn of worden?
Helaas te weinig, maar als er weer wat meer rust is zal dit wel weer goedkomen.

In hoeverre pas je je eetgewoontes ook aan in deze periode?
Ik moet altijd op mijn eetgewoontes letten. "Elk pondje gaat via het mondje", en bij mij lijken die pondjes omgezet te worden in kilo's.

Als je moet kiezen tussen….
De trap of de roltrap wat kies je?
Roltrap, omdat ik altijd met een kind in een buggy rondloop.
De auto of de fiets?
Ik pak vaak de auto omdat mijn zoontje met klassiek autisme niet op de fiets durft. Als hij naar het MKD is kan ik wel de fiets pakken en daar geniet ik erg van!
Chocolade bij de thee of wat fruit?
Ik zou het liefst chocola willen bij de thee, en dan niet eentje, maar heel veel! Maar neem een stuk fruit.
Frietjes of prakkie? 
Als wij patat eten neem ik een maaltijdsalade..



Ben je tevreden over je lichaam? Wat zou je het liefst veranderd zien?
Ik ben enorm blij met het resultaat van al mijn gelijn. Als ik erover nadenk dat ik van 85 kilo af kom dan ziet mijn lichaam er veel beter uit! Ik zou voor het mooie nog wat strakker in mijn vel moeten zitten, maar dat kan alleen als ik ga sporten. Ook ben ik niet zo blij met mijn benen. Ik heb last van spataderen en ben daar al 4 keer aan geopereerd, ik zou eigenlijk opnieuw geopereerd moeten worden maar het schiet er telkens bij in, te druk met de kinderen en mijn werkzaamheden.

Wat zijn jouw doelen en in hoeverre zijn die realistisch?
Ik zou nog een paar kilootjes kwijt willen voor de zomervakantie. k denk dat dat wel gaat lukken.

In de bijbel lees ik dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest. In hoeverre is dat voor jou een extra reden om bewust met je lichaam en eten om te gaan? 
Ik vind het absoluut belangrijk om over het lichaam als tempel van de Heilige Geest na te denken en daar bewust van te zijn. Ik denk alleen dat dat niet enkel op het gebied van onze voeding van belang is. Ook de kleding die wij dragen lijkt mij belangrijk; is die uitdagend voor andere mannen?  Hoe gaan wij met sex om, houden wij dat binnen het huwelijk en bestemd voor je levenspartner? Maar ook hoe gedragen wij ons in het verkeer of in ons dagelijks leven, gaan wij gevaar uit de weg, of zoeken wij dit juist op? Roken wij en vergiftigen wij ons lichaam daardoor?...zo kan ik nog wel even doorgaan...Maar je hebt absoluut gelijk met je vraag hoe wij eten zijn en of wij met mate en gezond eten.

___________________

Dank je Rita, voor je openhartige verhaal... Ik vond het erg leuk om je antwoorden te lezen, maar het contact onderling vond ik erg leuk! Succes met je zoontje en het op gewicht blijven! Volgens mij doe je het hartstikke goed... en vind het reuze knap dat jij voor de maaltijdsalade gaat terwijl de rest aan de friet zit!

1 opmerking:

  1. Knap hoor al zoveel kilo's eraf! Ik zou me maar niet te druk maken dat je geen tijd hebt om te sporten, je beweegt genoeg! Succes met die laatste paar!

    BeantwoordenVerwijderen