22 januari 2018

Geen tijd om te haasten


Deze quote kwam ik tegen op de zolder van een vriendin. Hij trof me, want geen tijd hebben om te haasten spreekt elkaar eigenlijk een beetje tegen, toch? Maar hoe zit dat bij mij? 


Haasten..


Wat is haasten nou eigenlijk? Het woorden boek vertelt mij dat 

"trachten om dat wat men te doen heeft snel af te maken"
"snel doen omdat je weinig tijd hebt"
"te grote snelheid; = spoed: haast hebben"
"zich spoeden, snel handelen"

Dus je wilt dingen snel doen, om te zorgen dat het af is. Met spoed je klusjes doen om vaak door te rennen naar het volgende klusje. Of met haast boodschappen doen... In de winkel zie ik zulke klanten snel, geen tijd voor een praatje, met hun gedachten al in de volgende winkel en ook een gehaaste indruk. Ik vermoed dat we dit allemaal wel in meer of mindere mate herkennen. Dat je haast hebt, haast om op tijd de kinderen op school te krijgen, haast omdat je zelf te laat iets ging doen, haast omdat er in de dag nou eenmaal maar 24 uur zit. Gewoon haast...

Geen tijd hebben...


Mensen die haast hebben, hebben vaak geen tijd. Hun schema, dag of week zit zo vol dat ze zich moeten haasten. Maar deze quote zegt het tegenovergestelde.

Ik heb geen tijd om me te haasten


Laat dat eens op je inwerken. Geen tijd hebben... om te haasten. Dat moet een bewuste keuze zijn! Je zal meer tijd moeten maken voor boodschappen, het ochtendritueel en het moeten doen met de uren in een dag. Ik vind het bijzonder lastig om mijn dagen rustig in te plannen. Om niet haastig mijn klusjes te doen, omdat... 

Maar hoe dan?


Natuurlijk we hebben het allemaal druk! Iedereen op zijn eigen manier, met zijn eigen agenda. Dat is een feit. Ik geloof dat je ook met veel drukte meer rust kan creëren. Allereerst moet je je bewust zijn van wanneer je haast hebt. Bekijk wat je prioriteiten zijn. Plan iedere week samen met je partner in. Beslis wie wat doet, wanneer er afspraken zijn, wat je eet op die dagen. Hou die afspraken ook eens tegen het licht... zijn ze nodig, moet het echt? En neem je steeds voor om je niet te haasten. Als herinnering heb ik deze foto een tijd als achtergrondfoto op mijn gsm gehad. Een continue herinnering!

Succes met onthaasten... 


...leuk detail voor jullie ;), ik typ deze blog op een dinsdagmiddag terwijl het spitsuur is, jongens komen en gaan naar sport, mijn planning voor het avondeten is in de soep gelopen (want het staat nog stijf bevroren in de vriezer), ik voel me gestrest omdat ik nog zoveel blogs wil schrijven en besloot abrupt dan maar friet te eten... Laten we het erop houden dat ik het dus ook echt moet leren ;)


1 opmerking: