2 januari 2018

Goede voornemens... *Ilse

Goede Voornemens, 


De een heeft er een hekel aan de andere heeft een lijst vol. En toch is deze tijd van het jaar… zo aan het eind van het jaar en de start van een nieuw jaar een mooi moment om de balans op de te maken. Vaak komen daar wel conclusies uit en dingen die je je misschien voorneemt. Maakt dat het dan gelijk een goed voornemen? Dat is maar net hoe je er zelf mee omgaat denk ik!

De komende maand komen er 2 gastbloggers per week aan het woord die vertellen over hun goede voornemens. Dit doen ze aan de hand van een vragenlijst die ik heb opgesteld. Lijkt het je leuk om zelf ook eens gastblogger te zijn op Uit Mijn Keukentje? Stuur dan een mailtje naar uitmijnkeukentje @ hotmail.com (de spaties even er tussen het mailadres uithalen)

Zelf bijt ik de spits af en beantwoord mijn eigen vragen. Stiekem altijd lastig, want dan denk ik pffff wat een vraag... Oh oeps die verzon ik zelf ;)



Wie ben je? 
Ik ben Ilse ;). Mama van 2 heerlijke deugnietjes, getrouwd met mijn lief, 35 herfsten jong. Als hobby's heb ik schrijven, bible journaling, bullet journal, koken, fotografie en heeeel veel kletsen. Ik hou ontzettend van oude kaas en pure chocolade met zeezout. Mijn werk is wat onzeker. Ik ben chronisch pijnpatient, ik heb altijd pijn in mijn rug en bekken. Maar doe mijn best om dat niet mijn leven te laten bepalen. 

Als je nu terugkijkt op 2017, hoe was dat jaar voor jou?
2017 was een pittig maar tegelijk mooi jaar. Een jaar waarin ik veel pijn heb gehad. De bodem van mijn put bereikte, maar daar ook weer uit kwam. Tegelijk hebben we als gezin ook mooie momenten mogen beleven. Op vakantie, maar ook in de weekenden. Toch ben ik blij dat ik een punt kan zetten achter 2017 en met frisse moed kan beginnen aan een nieuw jaar. 

Wat waren de hoogtepunten en wat waren dieptepunten?
Het moment dat ik besefte dat ik het niet meer trok. De fysio die de knoop doorhakte om me door te sturen naar een revalidatie centrum. Revalideren heb ik met z'n 5 maanden en 3x in de week als heel zwaar ervaren. Uiteindelijk is het niet meer beter worden het diepste punt denk ik. Dat je dat te horen krijgt, je het zelf ook merkt aan je lichaam... dat was een dieptepunt. Alles wat ik daarmee los moest en moet laten doet zeer. 

Maar toch was het jaar niet allemaal ellende... We genoten van onze vakantie in de bergen, de plek waar ik zo graag ben. Kleine gezinsmomentjes 's avonds of in het weekend. Ik leerde genieten van de kleinste dingen en dat is zo waardevol. Hoe zwaar het revalideren ook was, ik heb daar ook zo ontzettend veel geleerd en had het niet willen missen. De rust die ik ervaar omdat ik kan accepteren dat het zo is zoals het is, is een groot hoogtepunt en zo waardevol. 

Als je dan afgelopen jaar overdenkt, welke dingen zijn er die je komend jaar anders wil doen? 
Ik wil weer leven... dat klinkt zwaar, maar afgelopen jaar stond in het teken van ziek zijn, revalideren, pijn en beperkingen. Vaak heb ik geroepen dat ik mijn leven terug wilde, nou dat komt niet meer terug, maar we mogen wel een nieuwe basis gaan leggen als gezin. Daar heb ik heel veel zin in. Daarbij dus ook mijn best doen om de beperkingen en pijn niet het leven te laten vergallen. Daar hoort ook bij beter luisteren naar mijn lichaam, dus die staat met stip op nummer 2. 

Welke voornemens heb je voor jezelf gemaakt voor 2018?
Best lastig om goede voornemens te maken vind ik altijd. 
  • Ik zou graag 6 kilo af willen vallen, door beter op voeding en beweging te letten. Daar moet ik echt een nieuwe modus in vinden en dat is best lastig. 
  • Een groot verlangen is om meer structuur en invulling aan mijn stille tijd te geven. Daarin is een stukje doorzetten en inplannen belangrijk. Maar ook hoe ik hem invul wil ik mee aan de slag gaan. 
  • Het afgelopen jaar zijn we financieel ook wat makkelijker geweest, even snel wat halen bij de dure supermarkt of een frietje om de hoek. Al met al hakt dat er wel in. Dus het idee is om daar weer bewust mee bezig te zijn. 
  • Ook wil ik meer quality time inplannen voor ons als gezin, maar ook als stel, maar ook voor ons persoonlijk met bv een goede vriend of vriendin. Goede agenda is hierbij wel nodig ;).

Wat heb je nodig om het vol te houden en zoek je hierbij ook steun bij anderen?
Ik heb zeker steun nodig van anderen. Door je voornemens uit te spreken worden ze "echter" en kan je makkelijker even steun vragen of tips als je het niet meer weet. Iemand die je even een spiegel voor durft te houden, maar ook praktisch. Die vraagt hoe het gaat of me letterlijk helpt. Bv. manlief moet niet met een zak chips naast me op de bank ploffen bv. Wel zo handig als hij er ook een beetje rekening mee houd en dat doet hij ook. 

Is het voor jou en je voornemens handig om ze in kleine stukjes te hakken, wat zijn voor jou dan de tussendoelen? 
Deze vraag werd aangereikt door mijn vriendin die meedacht met deze vragenlijst. En ik vind het zo slim om je voornemens in stukjes op te hakken. Zeker 6 kilo afvallen is voor mij nu best veel, aangezien ik weinig beweeg en eten is ook een stuk genieten en gezelligheid. Maar waarom zou ik daar niet kleine stapjes in maken... eerst maar eens 2 kilo, dan nog eens, enz. Maar ook met stille tijd, ik denk dat ik eerst goed op zoek ga naar hoe ik hem wil indelen. Om vervolgens het goed in mijn schema te gaan inplannen en daarbij ook nood mogelijkheden openhoudt. En ipv van veel Qtime inplannen, maar gewoon eens beginnen met 1 ding, dan de volgende en niet teveel in 1 keer willen. We hebben tenslotte nog 363 dagen dit jaar ;)

Als je je goede voornemens over meerdere vlakken verdeeld, is het rijker en dieper. Ipv je alleen maar te concentreren op bv afvallen of opruimen. Welke voornemens kan jij nog meer maken op het gebied van
Deze vraag laat mij nog meer nadenken over wat ik dit jaar wil. Maakt dat ik nog meer goede voornemens wil maken. 
  • zorgen voor jezelf en je eigen lichaam
Zorgen voor mezelf is belangrijk en voor mijn lichaam ook. Ik wil geregeld lekker uitgebreid douchen en leren te houden van een lichaam wat me voor mijn gevoel zoveel ellende geeft. Daar hoort afvallen en weer bewuster bezig zijn met koolhydraatarm eten ook bij.
  • gezin
De Qtime valt mooi onder dit kopje, maar ook willen we graag zoeken naar een manier om onze oude family nights te vervangen door iets wat nu beter bij ons past.
  • vrienden 
Vrienden zijn zo belangrijk, maar ook daar hebben we afgelopen jaar keuzes in moeten maken. Daardoor veranderen vriendschappen, maar we willen zeker in onze lieve vrienden investeren. Hoe en met welke frequentie we dat doen is nog even zoeken. 
  • werk
Het 2e spoor traject staat voor mij voor de deur en ik zie er tegen op. Tegelijk is het ook mijn kans om wat anders te vinden en er mee aan de slag te gaan. Ik heb me voorgenomen me daar voor de volle 100% voor in te zetten. Daarin hoop ik zo dat ik iets mag vinden wat binnen mijn grenzen valt en toch ook elementen bevat waarvan ik zo blij wordt. Tegelijk wil ik ook dit me niet laten beheersen. Waar mogelijk loslaten en genieten van wat wel kan. God voorziet en zal hierin ook helpen.
  • medemens, vrijwilligerswerk, maatschappelijk
Best een lastig puntje vind ik. In december heb ik mijn vrijwilligerswerk opgezegd. Ik ben van mening dat waar mogelijk het wenselijk is dat mensen mee helpen in de maatschappij. Welke invulling je daar persoonlijk aan geeft is aan jou. Of dat nou vrijwilligerswerk, mantelzorg, of iets in je kerk is... Ik geloof dat je daar zelf beter van wordt en de maatschappij natuurlijk ook. En nu sta ik zelf op een punt dat ik misschien wel moet accepteren dat het niet mogelijk is voor mij op dit moment. Terwijl ik wel graag iets wil betekenen voor anderen. Nu ik dit schrijf besef ik dat je ook in hele kleine dingen iets voor een ander kan betekenen. Een kaartje, een bezoekje, een helpende hand oid... Misschien moet ik me daar op focussen, gewoon in het klein in eigen kring. 


Heb je een hekel aan goede voornemens? Dat kan! Vertel waarom heb je er een hekel aan?
Eigenlijk heb ik geen hekel aan goede voornemens. Ik vind niet dat dit perse aan het nieuwe jaar gekoppeld hoeft te zijn. Als jij het gevoel hebt dat iets anders moet in de lente, dan vooral gelijk op in zetten en niet gaan zitten wachten tot het oude jaar ;). Goede voornemens moet je maken voor jezelf, niet omdat het moet. 

Wanneer kijk jij terug op je leven, trek je conclusies en onderneemt je daar actie op?
Ik merk dat ik dit 2x per jaar bewust doe. In de zomervakantie is voor ons altijd zo'n moment dat je van een afstandje (vaak letterlijk) naar je leven kan kijken en ineens helder hebt waar het het afgelopen jaar niet lekker liep of juist wel. Aan het einde van het jaar heb ik dat toch ook wel, omdat je dan qua kalender terugblikt op je jaar. Dan komt bij ons alles nog eens even langs. Op beide momenten trek ik conclusies en ondernemen we actie.

______________________

vanaf nu kan je 2 wekelijks de invulling van 1 van de gastbloggers verwachten. Ik ben benieuwd naar hun bijdrage


2 opmerkingen:

  1. Mooie voornemens! Voor mij werkt het ook beter om met tussenstapjes te werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LEUK EN MOOI OM TE LEZEN!
    Ik heb zelf niet echt iets met goede voornemens bij een nieuw jaar; misschien omdat het toch 'mislukt'...elke dag kun je starten vind ik. Voor mij betekent het zoiets als 'uitstel' als ik het pas met nieuwjaar ga doen.
    Je strijd met pijn is herkenbaar helaas. Sterkte en zet 'm op!

    BeantwoordenVerwijderen