9 januari 2018

Goede Voornemens.... *Ria

Goede Voornemens, 


De een heeft er een hekel aan de andere heeft een lijst vol. En toch is deze tijd van het jaar… zo aan het eind van het jaar en de start van een nieuw jaar een mooi moment om de balans op de te maken. Vaak komen daar wel conclusies uit en dingen die je je misschien voorneemt. Maakt dat het dan gelijk een goed voornemen? Dat is maar net hoe je er zelf mee omgaat denk ik!

De komende maand komen er 2 gastbloggers per week aan het woord die vertellen over hun goede voornemens. Dit doen ze aan de hand van een vragenlijst die ik heb opgesteld. Lijkt het je leuk om zelf ook eens gastblogger te zijn op Uit Mijn Keukentje? Stuur dan een mailtje naar uitmijnkeukentje @ hotmail.com (de spaties even er tussen het mailadres uithalen)

Vandaag is Ria aan de beurt, ze heeft een pittig jaar achter de rug en eigenlijk een hekel aan goede voornemens ;). Ze blogt zelf op www.gewoonengenieten.wordpress.com.



Wie ben je? Vertel iets over jezelf, je gezin, omstandigheden, wat je maar kwijt wil
Ik ben Ria, 50 jaar, 'alleengaand', werkzaam als casemanager dementie, helaas al gedurende langere tijd grotendeels uitgeschakeld door een ernstige depressie. Ik ben slechthorend, wat vaak best lastig is. Ik houd van tekenen en schilderen en probeer dat ondanks alles toch te blijven doen. Verder houd ik veel van wandelen en lezen. 

Als je nu terugkijkt op 2017, hoe was dat jaar voor jou?
2017 was een zeer moeilijk jaar, met veel worstelingen en verdriet.

Wat waren de hoogtepunten en wat waren dieptepunten
Hoogtepunten kan ik eerlijk gezegd niet zo zien. Dieptepunten eigenlijk ook niet zo. Doorlopend in de diepe diepte... Misschien is het goed om als hoogtepunt te zien: de doorlopende trouw van God en enkele mensen om me heen.

Als je dan afgelopen jaar overdenkt, welke dingen zijn er die je komend jaar anders wil doen? 
Meer tijd nemen om de Bijbel en meditatieve boeken te lezen.
Vaker schilderen.


Welke voornemens heb je voor jezelf gemaakt voor 2018?
Meer afhankelijk van God leven. Wat er ook gebeurt en hoe het ook verder gaat.

Wat heb je nodig om het vol te houden en zoek je hierbij ook steun bij anderen?
Bewust tijd apart zetten om stille tijd te houden. En tijd maken om te schilderen en te schrijven (wat ook meditatief kan zijn). Erover spreken met vriendinnen is zeker ook behulpzaam.


Is het voor jou en je voornemens handig om ze in kleine stukjes te hakken, wat zijn voor jou dan de tussendoelen? 
Een paar boeken uitzoeken die ik wil lezen. En vooral: dagelijkse routine maken/houden.

Als je je goede voornemens over meerdere vlakken verdeeld, is het rijker en dieper. Ipv je alleen maar te concentreren op bv afvallen of opruimen. Welke voornemens kan jij nog meer maken op het gebied van, 

  • zorgen voor jezelf en je eigen lichaam: proberen te leren houden van mezelf en mijn lichaam
  • familie: vaker contacten met mijn broers
  • werk: proberen mijn werk te behouden ondanks mijn ziek-zijn. Ik zit in het tweede ziekte-jaar, met alle formaliteiten en 'dreiging' van dien.
  • medemens, vrijwilligerswerk, maatschappelijk: naast mijn eigen problemen oog blijven houden voor anderen om me heen. 

Heb je een hekel aan goede voornemens? Dat kan! Vertel waarom heb je er een hekel aan?
Ik heb een vreselijke hekel aan goede voornemens. Het zijn vaak van die loze dingen die nooit werkelijkheid worden. Het werkt ook niet zo voor mij om allerlei hoogdravende doelen te stellen. Ik leef liever bij de dag. Heel bewust.

Wanneer kijk jij terug op je leven, trek je conclusies en onderneemt je daar actie op?
Ik heb altijd twee momenten per jaar waarop ik in het bijzonder terugkijk: de avond voor mijn verjaardag en oudejaarsavond. Ik neem dan uitgebreid de tijd om te schrijven in mijn dagboek. Dan beschrijf ik wat er was het afgelopen jaar, waar ik de Heere God aan het werk heb gezien (of niet). Mijn worstelingen, mijn verlangens. De dingen waar ik dankbaar voor ben. Eigenlijk is steeds weer de rode draad: ondanks alles was en is God trouw!


_________________

Bedankt Ria voor het invullen van de vragenlijsten. Ik vind het mooi om te lezen hoe je je oudejaarsavonden invult, door zo aandachtig te schrijven in je dagboek en steeds weer Zijn trouw te ontdekken! Heel veel sterkte dit jaar . 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten