26 februari 2018

Review: Getrouwd zijn is de hemel niet

Getrouwd zijn is de hemel niet

Misschien is het je wel eens opgevallen, ik ben dol op boekjes van Annemarie van Heijningen. Haar schrijfstijl, eerlijk, open, met zelfspot, humor en toch ook weer serieus.... ja heerlijk om te lezen. Dit boekje kregen Hans en ik voor onze verjaardagen. Maar het leek me leuk om jullie deze tip ook te geven.

Want wat is het een geweldig boekje. Ik vond er veel herkenning in. Want eerlijk is eerlijk.... getrouwd zijn is super, maar tegelijk ook een uitdaging! 2 personen over het algemeen toch met hun eigen mening, achtergrond, ideeen en ervaringen... Het hoeft niet perse te knallen, maar een keer loop je toch op tegen het probleem dat je het niet eens bent.

Als het goed is ben je niet met je partner getrouwd omdat hij zo knap is, of omdat hij zo lief is... Telt vast allemaal mee. Maar als dat knap zijn wegvalt of je eens lijnrecht tegenover elkaar staat is er van dat lief zijn waarschijnlijk ook nog maar weinig over... Belangrijk hebben wij het altijd gevonden om naast al die mooie gevoelens die je hebt als je gaat trouwen, je ook trouwt met je verstand en een gezamenlijk fundament hebt. Met onderstaande quote ben ik het dan ook helemaal eens... Want wat als dat gevoel dan weg is...juist dan zou het zo kunnen voelen alsof je een probleem hebt. Dus maak het een keuze, iets waar je voor gaat en waar ook heerlijk veel gevoelens bij horen!

Het boekje is opgebouwd met kleine hoofdstukjes, anekdotes, ruzievoorbeelden, maar ook diepgang en tips. Ik vond het een heerlijk boekje om te lezen en kan het je zeker aanraden!

Tip voor als je dit boek gaat lezen als stel... of als jij dat graag wil maar je partner weet dat nog niet ;). Lees het boekje en steeds als je denkt "dit is herkenbaar", "hier moeten we iets mee", "hoe zou hij/zij dat ervaren", enz... plak er een postit in met jouw vraag, opmerking of waarom je er om moest lachen.... Heb je je boekje uit...geef het aan je partner en die komt dan vanzelf jouw vragen, opmerkingen en oneliners tegen! Dat leidt geheid tot leuke gesprekken... en veel leuker dan wanneer jij half in een boek verzonken iets probeert uit te leggen, wat de ander vervolgens niet snapt omdat hij het boek niet heeft gelezen... ;)

Boekinfo:
Getrouwd zijn is de hemel niet
Annemarie van Heijningen-Steenbergen