6 april 2018

Gastblog Aletta: Moestuinieren

Vandaag een gastblog van Aletta. Een lieve dame die ik leerde kennen via Instagram toen we nog veel bezig waren met moestuinieren. We kwamen weer aan de praat en wat bleek... Aletta is met een leuk project bezig. Hieronder vertel ze zelf waar ze mee bezig is!
____________________________________

Op een regenachtige avond klets ik na een veel te lange tijd weer eens bij met Ilse, via Instagram. Over kids, werk, bloggen en andere dingen die ons bezighouden. Voor het eerst deel ik dat ik de afgelopen maanden mijn vrije uurtjes heb gestoken in het bedenken en opzetten van een online moestuincursus voor beginnende tuiniers. Ilse was meteen nieuwsgierig en belangstellend en nodigde mij uit een gastblog te schrijven. Hartelijk dank voor de uitnodiging, Ilse! 


Waarom een online cursus? 
Ik koester al jaren de droom om van mijn hobby mijn werk te maken. Of, nou ja, in ieder geval een beetje bij te verdienen met dat waar ik écht van houd en waar ik goed in ben. En dat is moestuinieren. 

Al enkele jaren houd ik een blog en een instagram bij over mijn moestuinavonturen en hoe beter de blog ging lopen, hoe meer commerciële mogelijkheden zich voordeden. Denk aan stukjes schrijven over moestuinieren in ruil voor tuinproducten en het reviewen van producten. Ik dacht dat dit een goede stap was richting het bijverdienen met mijn hobby, zoals vele bloggers doen. 

Maar al snel kreeg ik het gevoel dat ik niet alleen een review of een stukje tekst moest afleveren maar dat het commerciële circus ook gepaard ging met het inleveren van een stukje authenticiteit. Ik kreeg het gevoel dat ik een stukje identiteit  of authenticiteit moest verkopen in ruil voor, zeg, een snoeischaar van 50 euro. 

Ik werd er samenvattend niet echt een blijere blogger van, in tegenstelling tot wat ik had verwacht of gehoopt. Bovendien kon ik op een gegeven moment geen (snoei)scharen en andere tuinspullen meer zien! Een aanzienlijk deel van mijn “gratis” tuinspul heb ik weggegeven of verloot via Instagram. 

Deze keerzijde van blogsucces had ik niet echt verwacht en het liet me een beetje vertwijfeld achter. Hoe nu verder? 

Tot ik via via over iemand hoorde die haar geld verdiende met een online cursus. Wat een goed idee! Mijn fulltime baan maakt dat ik relatief weinig tijd heb om offline workshops of cursussen te geven maar online, dat is een ander verhaal. 



Wat heb je gemaakt? 
Ik heb een online cursus gemaakt waarin ik mijn moestuinexpertise deel. Het doel van de cursus is dat beginnende tuiniers al in hun eerste tuinjaar een indrukwekkende oogst realiseren. Onbezorgd tuinieren dus en vooral lekker buiten bezig zijn zonder zorgen over de juiste planning en timing. 

Een moestuinseizoen lang worden cursisten aan de hand genomen en laat ik zien hoe, waar en wanneer de verschillende soorten groenten en fruit het best gezaaid, geplant, verzorgd en geoogst kunnen worden. Ook leren cursisten tijdens de cursus algemene moestuinvaardigheden zoals composteren, verschillende soorten onkruid aanpakken, manieren van grondbewerking en het vruchtbaar maken én houden van de bodem. Verder wordt ingegaan op moestuinbegrippen zoals wisselteelt en het opstellen van een teeltplan. Ook wordt het optimaal bewaren en conserveren van de eigen oogst besproken tijdens de cursus. 

Was het leuk om te maken? 
Zéker. Elk vrij uurtje heb ik er in gestoken. ’s Avonds laat, ’s ochtends vroeg, weekenden en vakanties. En waarom? Omdat het zo ontzettend gaaf was om te bedenken, te maken en uiteindelijk te lanceren. Ook wel een beetje eng. Ik droomde er ’s nachts over en heb meerdere keren overwogen om de handdoek in de ring te gooien. 

Maar ik heb mijn twijfels aan de kant geschoven en de cursus afgemaakt. En toen de eerste inschrijvingen een feit waren, kon ik mijn geluk niet op. Niet om het extra geld, oh nee. Wel omdat het me gelukt was: mijn eerste online cursus stónd er gewoon. 

Was het moeilijk om te maken? 
Het moeilijkste was ik dat mezelf zo vaak tegenkwam. Ik wil mijn kennis en vaardigheden graag delen met de wereld maar tegelijkertijd vroeg ik me vaak genoeg af: wat stel ik nou eigenlijk voor? Wat mij nog het meeste tegenhield bij het najagen van mijn dromen, waren mijn eigen twijfels en gedachten. Herken je je hierin? 


Wat is je plan verder? 
Dit jaar zal ik nog veel bezig zijn met het verbeteren van de cursus en het verwerken van feedback van cursisten. Ook staat het moestuinseizoen voor de deur en zal ik regelmatig in onze eigen moestuin te vinden zijn. 

Tegelijkertijd droom ik er al van om anderen te helpen bij het opzetten van hun online cursus. Want ik geloof dat iedereen talenten en potentie heeft en dat veel mensen (vooral vrouwen!) zich, net als ik, onterecht laten tegenhouden door hun eigen twijfels. Maar twijfelen geeft iets kleins vaak een grote schaduw. 

Dus heb jij een idee voor een online cursus, workshop of programma? Er zijn ongetwijfeld mensen die hunkeren naar jouw expertise en ervaring, op welk gebied dan ook. Kom uit de schaduw, je verdient het om in het licht te staan! 

En wil je eens van gedachten wisselen? Het lijkt me ontzettend leuk om met je mee te denken! Stuur me gerust een mailtje op info@moestuincursus.nl 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten