15 juni 2018

Wandelvakantie voorpret

Je hebt vakantie voorpret en vakantie voorpret ;). Omdat wij een wandelvakantie hebben, hebben we nog een extra stukje voorbereiding. Namelijk wandelingen uitzoeken. Een heerlijk werkje vind ik. Al jaren gebruik ik daar een super site voor outdooractive. Deze site is echt geweldig voor het uitzoeken en zelf uitzetten van wandelingen! 

Mijn moeder vind wandelingen uitzoeken ook erg leuk en dus vroeg ik mijn moeder of ze een ochtendje langs wilde komen om samen wat pareltjes te zoeken. Gewapend met 2 laptops en wandelkaarten van het gebied gingen we aan de slag. 

We gaan dit jaar naar hetzelfde gebied als de afgelopen 2 jaar en is dus voor ons bekend. Onze wens was andere wandelingen lopen dan de voorgaande jaren. Moeilijk is dat niet, want het is een wandelwalhalla en er is dus genoeg te vinden. 


Wandelkaarten zijn van vitaal belang. We hebben er eentje geleend van mijn ouders en de andere kregen we gratis toen we er vorig jaar waren. Prachtige gedetailleerde kaarten, alle hutten, parkeerplaatsen, bushaltes maar ook de hoogtemeters staan erop. Maar uiteraard ook alle wandelpaden incl hun nummers, bij sommige paden waarschuwingen en aan anderen kan je juist zien dat ze goed te doen zijn voor bv een gezin. 



De hele ochtend hebben we wandelingen bedacht en uitgezocht. Deze download ik als pdf en printen we uit zodat we de wandeling daar kunnen lopen. Onze kaart heeft overuren gemaakte en is kapot aan het gaan op de naden. Hoera voor plakband ;)


Na schooltijd waren er 2 nieuwsgierige jongetjes die graag wilde weten welke wandelingen ik uitgezocht had. Ze werden met gejuich ontvangen en voorzien van commentaar. Want die was maar 8 km ;).... heerlijk toch... Omdat de kinderen het gebied ook kennen, kreeg ik ook nog verzoeknummers van wandelingen waar ze graag zouden willen lopen. 

De site outdooractive, heeft tegenwoordig ook een app. Ideaal al mijn uitgezette tochten staan ook gelijk in mijn account en in de app. Een prachtige app met veel opties die voor ons ook echt handig zijn. Nee dit is geen gesponsorde post en nee ik heb ook geen aandelen, ik ben gewoon heel erg enthousiast over deze site en de app. 



Overzicht van de tochten die we bedacht hebben, incl alle details.



Hoogteprofiel... geloof me deze informatie is belangrijker dan de km's. Hoogtemeters voel je en zijn zwaar, "platte" km's zijn niet zo belangrijk. Tip van ons... als je een wandeling ziet die je leuk lijkt, kijk dan altijd naar hoeveel meters je stijgt en hoe lang je er over doet. Dat zegt veel meer dan de km's. In de bergen kan je gerust een paar uur doen over een paar km. Zo zie je ook op de 2e foto hierboven dat we zo'n 3 uur over nog geen 8 km lopen. In Nederland in het bos loop je dat makkelijk in 2 uur. Tel daarbij nog 2 kinderen op met wat kortere beentjes en je doet er waarschijnlijk 3.5 uur over. 


Overzicht van de wandeling met daarbij ook hoogtemeters in de kaart getekend en alle andere zaken die op een kaart staan. Op het kaartje kan je nog in of uitzoomen. 


Nog een optie om een via google earth naar je wandeling te kijken. Zo kan je "vooruit" kijken als je zou twijfelen of bv of de wandeling niet te gevaarlijk is of waar hij qua terrein heen gaat. 

2 jaar geleden schreef ik een blog over hoe je je voorbereid op een wandelvakantie en wat je naar onze mening nodig hebt. Als je het leuk vind om die te lezen, kan je die hier vinden. 

2 opmerkingen: