23 november 2012

Ei-potjes

Op het blog: Gezond leven van Jacoline, kwam ik het recept tegen voor een eipotje. Klonk lekker tot ik de ingredienten bekeek... asperges... ai die vind ik niet lekker, dus verder gezocht naar andere recepten. Zo kwam ik verschillende recepten tegen. 1 soort waarbij het ei losgeklopt word met slagroom en dan in de potjes gaat. De andere giet eerst een laagje in het potje en breekt dan het ei erboven, waarbij de dooier dus heel moet blijven. Beide soorten wilde ik maken. Heb ook 2 verschillende bereidingswijze geprobeerd.
Ik ben begonnen met onderstaand potje:


Recept ei-potje met champignons, lente-ui en kruidenroomkaas
1 persoon. (makkelijk uit te breiden naar meerdere personen)

1 ei
50 ml slagroom
2 champignons
1 lente-uitje
3 theelepeltjes kruidenroomkaas
olie om mee in te vetten
peper en zout
grote ovenschaal 
1 ovenschaaltje voor 1 persoon.


Verwarm de oven voor op 200 graden. 
Vet het 1 persoonsschaaltje in. 
Zet een grotere ovenschaal klaar.
Roer de eieren met de slagroom, peper en zout los. 
Snijd de champignons en het lente-uitje fijn.
Schenk een deel van het ei-slagroommengsel in het schaaltje.
Verdeel daaroverheen de champignons en het lente-uitje.
Schenk dan het laatste deel van het ei-mengsel eroverheen.

Als laatste verdeel je de kruidenroomkaas over het eipotje
Zet het schaaltje in de grotere ovenschaal en vul de schaal met water tot de helft van het schaaltje.
Bak het potje gaar in 25 minuten in de oven.

En de smaak? Heerlijk, zo een zachte structuur... ik heb er van genoten. Ik heb er een cracker bij gegeten en zat voor de rest van de middag vol. Dit kan je voor GOK eten!

Je kunt met bovenstaand ei-potje naar hartelust varieren, met wat?

  • tomaat
  • ham
  • rauwe ham
  • spinazie
  • rucola
  • asperges
  • kaas
  • bieslook
  • kijk in de koelkast wat je hebt en mik het erin!
Recept ei-potje met tomaat, rucola en ham
1 persoon

1 ei
1 eetlepel slagroom
1 cherry tomaatje
1 plak ham
1 eetlepel kaas
Peper en zout
Paar blaadjes rucola
Pan
1 persoons ovenschaaltje

Vet het schaaltje in met wat olie.
Doe onderin het bakje 1 eetlepel slagroom.
Doe daarin een in vieren gesneden cherry tomaatje, fijngesneden rucola, klein gesneden plak ham. 
Breek daarboven het ei en zorg dat de dooier heel blijft.
Wat peper en zout erover heen en als afsluiting wat kaas erover heen.
Zet het schaaltje in een pan en vul deze met kokend heet water (uit bv de waterkoker) tot net onder het randje van het schaaltje. Zet de pan op het vuur met de deksel erop. Zet het vuur laag en zorg dat het niet kookt. Na ongeveer 15 minuten is het gaar. Je kan kiezen voor een zachte dooier of een hardere dooier. 

Ik at er 2 lekkere zelfgemaakte soepstengels bij, maar een GOK cracker kan je er ook bij eten.

Ook met dit potje kan je weer met de ingredienten variëren, je kan beide potjes in de pan klaar maken, maak beide in de oven!

Smakelijk!



2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weet je, als je de topjes van groene asperges neemt, weet je niet wat je overkomt! Die smaak is zó anders dan van die snotterige witte dingen. En ik kan het weten, want ik vind die witte zo víes! Ik krijg ze in Spanje bij veel gerechten gegrild of gebakken op mijn bord en ze zijn zo lekker!!!l echt proberen hoor, als je witte asperges vies vindt, weet ik zeker dat je deze gebakken of gegrild heerlijk vindt!

    BeantwoordenVerwijderen