9 november 2012

Havermoutkoekjes met cranberries, chocolade en noten

Onze koektrommel was weer eens leeg , dus hoognodig tijd om weer iets te bakken. Deze keer wilde ik graag iets met havermout maken. Dat geeft van die heerlijke koekjes die goed vullen.
Ik kwam een recept tegen dat was met rozijnen, aangezien Hans geen fan is van rozijnen, maakte ik een eigen variant met cranberries.Het recept paste ik nog verder aan en toen ik klaar was, was er niet veel meer over van het orginele recept. Cranberries zijn reuze gezond, lees hieronder maar waarom.


Cranberries hebben anti=bacteriële eigenschappen. Hierdoor zijn cranberries effectief in het verminderen van het risico op bacteriële infecties van het spijsverteringskanaal en de urinewegen. Verder voorkomen gedroogde cranberries de vorming van nierstenen door het aanwezige zuur in de cranberries. Gedroogde cranberries verlagen het slechte cholesterol en verhogen het goede cholesterol; dit resulteert in schonere bloedvaten en een verminderd risico op hart- en vaatziekten, een hartaanval en kanker. Van alle soorten gedroogd fruit, hebben cranberries het hoogste gehalte aan polyfenolen; deze krachtige antioxidanten beschermen het lichaam tegen ziekten en huidveroudering. Bovendien zijn cranberries een bron van mangaan (levert het lichaam energie) en voedingsvezels.

Recept Havermoutkoekjes met cranberries, chocolade en noten
voor 24 koekjes

60 gr hazelnoten
25gr zachte boter
100 gram  lichtbruine basterdsuiker
120ml volle yoghurt
125gr bloem
1,5 theelepel bakpoeder
3/4 tl kaneel
1 snufje zout
120 gram havermout
100 gram gedroogde cranberries
100 gram chocolade

Verwarm de oven voor op 175 graden
Rooster in een droge koekenpan de hazelnoten goudbruin en hak ze fijn. 
Hak ondertussen de chocolade in kleine stukjes (ik gebruikte chocolade chip, bedankt mam voor het meenemen vanuit Duitsland!)
Roer de boter met de basterdsuiker en yoghurt glad. 
Zeef bloem, bakpoeder, kaneel en zout erbij en roer alles goed. 
Schep havermout, noten, rozijnen en chocolade in stukjes door het beslag. 
Bekleed de bakplaat met bakpapier of een bakmatje.
Schep met een eetlepel steeds een schep op de bakplaat. Duw hem met je lepel een beetje plat en probeer de vorm een beetje rond te krijgen. Hou wel wat ruimte tussen de koekjes in. Ik heb ze in 2 keer gebakken, dus 2 x 12 koekjes
Bak de koekjes in 15 minuten lichtbruin. Ik vond de koekjes toen nog niet zoals ik ze wilde hebben. De bovenkant bleef wat vochtig. Ik heb ze heel voorzichtig omgedraaid met een spatel en andersom ook nog 5 minuten gebakken. Dat gaf heerlijk resultaat, heerlijk krokante koekjes.


Geniet ervan!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten