12 november 2012

Trifle met gekarameliseerde peer, chocolade en slagroom

Ik ben niet heel erg zoet aangelegd, daarom zijn toetjes bij mij ook niet echt favoriet. Een bak vla, yoghurt of wat dan ook, doe je mij niet echt een plezier mee. Sinds ik ben gaan lijnen eten we fruit als toetje. Heerlijk een verse ananas, aardbeien, meloen, peer en ga zo maar verder. Daar geniet ik echt van, maar nu ineens mis ik wel eens de toetjes (raar maar waar). Als ik dan een toetje eet, doe ik het graag goed en maak ik het liefst zelf iets lekkers. Graag maak ik dan iets met chocolade, noten of fruit en ook graag iets warms.

Ik wilde vanavond iets lekkers maken en dit werd het:




We hebben er van zitten smullen. Er zaten zoveel smaken in die zo goed bij elkaar kwamen.. Dat ik er eigenlijk geen naam voor kon bedenken, Thomas verzon ook de mooiste namen. In mijn hoofd bleef Trifle rondspoken. Dus even Wikipedia bekeken en vond daar dit: Trifle bestaat uit meerdere lagen in een glas of glazen kom. Nou dat vond ik wel in de buurt komen. De orginele trifle zitten ander ingrediënten zoals, cake, vla, fruit en soms drank. Maar stond er ook bij er word tegenwoordig flink op los gevarieerd. Dus ik vind het wel een trifle.

Dit is mijn recept
Voor 4 personen

4 glazen
125 ml slagroom
2 eetlepels suiker
1 eetlepel rauwe cacaopoeder
2 koekjes naar keuze
2 peren
2 stukjes chocolade
Boter

Klop de slagroom met 1 eetlepel suiker stijf. Schep de helft uit de kom,voeg bij het restant de eetlepel cacao toe en klop dit er nog even door. Zet beide soorten slagroom even apart in de koelkast.
Hak de koekjes en chocolade grof.
Schil de peer en snijd hem in blokjes.
Verwarm een koekenpan met de boter en doe hier de perenblokjes in. Laat ze goed warm worden, doe er dan de eetlepel suiker bij. Laat ze op zacht vuur karameliseren, pas op kan snel verbranden bij te hoog vuur. Neem de peer uit de pan en zet ze in deze in een bakje in de koelkast om snel te laten afkoelen.
Als ze grotendeels zijn afgekoeld kan je de glazen gaan vullen.
Begin met een laagje gehakte koekjes,daarop een laag witte slagroom,vervolgens een laagje peer, dan een laagje gehakte chocolade, weer een laagje peer en als laatste een schep chocolade slagroom.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten