13 juli 2013

Gedroogde appeltjes






Al een tijdje wil ik appeltjes drogen in de oven. Heb het al eens eerder geprobeerd, maar toen heb ik ze er te lang in gelaten en waren ze ergggg krokant en misschien we ietsjes te bruin ;).....die belande toen dus in de prullenbak.
Van de week las ik het weer op een blog en ben het toch maar weer gaan proberen. Heb mezelf deze keer wat beter voorbereid en dat scheelde veel.
Ik las de tip om de appeltjes aan sate stokjes te hangen. Dat is even een gepriegel, maar het werkt wel goed. Om te drogen in de oven gebruik je een lage tempratuur, maar dat duurt dus ook weer lang. Ze hebben bij mij ruim 4 uur in de oven gehangen. Omdat ze zo lang in de oven moesten, heb ik het op een zaterdag gedaan en konden we zo gebruik maken van het daltarief van de energie.


Recept Gedroogde appeltjes

2 appels
citroensap
sateprikkers

Verwarm de oven voor op 50 graden.
Zet een rooster klaar boven bv de gootsteen, dan kan je straks makkelijk de appeltjes erop hangen.
Haal met een appelboor het klokhuis eruit.
Je kan de appels schillen of niet, dat is eigen smaak.
Snijd de appeltjes in hele dunnen plakjes, dit kan je ook met een schaaf doen. (ik deed 't met de schijmachine, wat een geweldig ding zeg)
Besprenkel ze met wat citroensap.
Rijg ze aan een sateprikker en verdeel ze over het rooster. (hang ze niet te dicht op elkaar, dan plakken ze op elkaar)
Droog de appeltjes in 3-5 uur. Hoe droger ze zijn hoe langer je ze kunt bewaren.
Bewaar ze in een afgesloten bakje

Matthijs riep hard bah... de appeltjes zijn niet goed geworden... Hij had al uren staan likkebaarden voor de oven. Ik had heel wat overredingskracht nodig om hem te overtuigen het te proeven. Uiteindelijk hielp het om te zeggen dat het nu appel chipjes geworden waren. :)

Eet smakelijk
Oh ps: Ideaal om bv mee te nemen op vakantie voor onderweg of voor in de rugzak

1 opmerking: