11 oktober 2013

Chocolade-bananentaart

Alweer een taart recept? Ja zeker... jullie zullen het door de blogs heen wel gelezen hebben, maar we hebben hier nog al wat verjaardagen... We zijn alle 4 in 5 weken tijd jarig. Erg druk, maar ook een tijd dat ik me kan uitleven op "echte" taarten. Want zulke taarten maak ik vaak niet voor een "normaal" weekend.

Deze taart maakte ik op de dag dat we Thomas en Hans hun verjaardagen vierden. Nou op die dag zelf niet helemaal, De voorbereiding deed ik de dag ervoor en ik maakte hem af op de dag zelf. 

Het lijkt erg ingewikkeld, maar dat valt nog reuze mee...Het basis recept, komt bij Levine vandaan

Ik bakte eerst een chocolade cake, deze holde ik aan 1 kant uit, daar gingen stukjes banaan in en toen. ... nou ja lees het recept maar :)

Recept Chocolade-bananentaart
1 taart 26 cm

230 gram zachte ongezouten roomboter
230 gram zachte Mon Chou
300 gram suiker
6 grote eieren
1 zakje vanille suiker
315 gram patentbloem
1 theelepel bakpoeder
snufje zout
75 gram cacao
3 bananen
1 mona pudding, luchtige brownie pudding
1,5 reep chocolade
evt speelgoed figuurtjes

Verwarm de oven voor op 180 ºC.
Vet de springvorm in met boter en bestrooi hem met wat paneermeel
Mix boter, roomkaas en suiker tot het een romige massa is.
Voeg de eieren één voor één toe, voeg het volgende ei pas toe als het vorige geheel is opgenomen.
Voeg vanille extract toe.
Meng de bloem, bakpoeder, zout en cacao in een kom.
Voeg de helft van het bloemmengsel aan het beslag toe. 
Blijf goed mixen tot alles is opgenomen. 
Dan kan je de rest van het bloemmengsel erbij doen.
Mix nog een paar minuten door.
Schep het beslag in de vorm, vul hem niet meer dan 2/3e. 
Bak de cake in 60-75 minuten gaar. 
Hij is gaar als een sateprikker er schoon uitkomt.
Laat hem 10 – 20 minuten in de vorm afkoelen en stort hem dan op een rooster.

Snijd hem door en leg hem open neer.
Hol 1 deel uit, wat je eruit haalt is lekker voorbij ijs of door bv vla heen of natuurlijk om gewoon zo op te snoepen ;).
Snijd 2 bananen in plakjes en verdeel deze in het uitgeholde stuk van de cake.
Verdeel hierover de pudding.
Leg vervolgens het andere stuk cake erop en druk het goed aan.


Smelt de chocolade au bain marie en verdeel dit met een pannenlikker over heel de taart. 
Smeer de zijkanten goed dicht en maak de bovenkant mooi glad
Hier ben je wel even mee bezig en je zal er ook geen schone handen aan overhouden,... maar als je klaar ben mag je die vieze vingers aflikken ;)


Thomas wilde graag een cars taart, dus ik koos ervoor om de cars autootjes die ik vorig jaar voor zijn taart gebruikte erop te zetten en de randen te versieren met nog wat losse plakjes banaan. Wil je geen cars taart maken, verdeel dan wat meer banaan over de bovenkant en strooi er bv nog wat cacaopoeder, vlokken of hagelslag over.


Het is even een werkje, niet moeilijk, maar het kost wel tijd... maar dan heb je ook wat... Vooral een stralende lach op het gezichtje van je jarige zoon! En later ook van de visite. 

Snijd niet te grote punten, want je kan je voorstellen dat deze taart erg machtig is!

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten