9 januari 2014

Duo fudge

Pas op voor je vingers....


Aan dit recept zit een verhaal vast...
Ik maakte dit lekkers als kadootje voor diverse geliefden om hen met Sinterklaas te verblijden.
Dit poste ik op Facebook en er kwamen diverse reacties
en vooral veel verzoeken om het recept.
Ik beloofde het recept te posten, maar door ernstig tijd gebrek moest het tot nu wachten....
tot de frustratie van een persoon ;)
Nu is het recept er echt!
Geniet ervan, met m'n excuses voor het zo laat online komen 


Al een aardige tijd geleden, plaatste ik ook een recept voor fudge, 
deze vind ik persoonlijk nog lekkerder omdat het witte gedeelte zachter blijft en gewoon...
....nou ja maak het maar eens!


Recept Duo Fudge
veel te veel :) (je kan natuurlijk ook de helft klaar maken)
leuk om als kadootje weg te geven of gewoon op te snoepen

2 blikjes gecondenseerde melk (van het merk Friesche Vlag, vind je bij de bakproducten, houdbare melkvak of zelfs misschien bij het vak met indisch eten)
350 gram pure chocolade
300 gram witte chocolade
100 gram walnoten
50 gram rozijnen
100 gram hazelnoten
100 gram gedroogde cranberries

(met de inhoud kan je wisselen, je kan alleen diverse soorten geroosterde noten gebruiken, kan meerdere soorten gedroogde vruchten toevoegen, je kan ook een handje klein geknipte marshmellows toevoegen, dit zijn dingen die wij al geprobeerd hebben... en alle variaties zijn jummmieee)

Bekleed een grote vorm met bakpapier. (bv een springvorm)
Rooster de hazelnoten in een droge koekenpan.
Hak de 2 soorten chocolade in kleine stukjes.
Doe in 2 verschillende pannen een blikje gecondenseerde melk en voeg hier al gelijk de chocolade aan toe.
Verwarm de langzaam de melk en laat zo de chocolade rustig smelten.
Als je geen stukjes chocolade meer voelt in de melk voeg dan bij de witte chocolade de cranberry's en de hazelnoten toe en bij de pure chocolade de rozijnen en walnoten.
Blijf goed roeren tot je een goede massa hebt.
Stort eerst de witte massa in de vorm en daarbovenop de bruine massa.(je kan het ook in 2 fases doen, maak dan eerst de witte en stort daarna de bruine erboven op.
Laat hem minimaal 3 uur afkoelen in een koude koelkast.

Snijd hem in vierkante blokken en ..... smullen maar!

Bewaar hem ook in de koelkast.
Ik gebruik vaak de blikjes van de gecondenseerde melk als ik het als een kadootje weggeef. Daarin doe ik een flinke hoeveelheid fudge en ik verpak het in een folietje... is nog nooit niemand niet blij mee geweest ;)

Op Eetgoedvoeljegoed.com staat een recept om zelf gecondenseerde melk te maken met een melk-soort naar keuze en honing. Dit is misschien wel iets voor je als je helemaal naar wordt van het idee van zoveel suiker, in zoiets lekkers :)







3 opmerkingen:

  1. Heerlijk het proberen waard :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kan niet mislukken Jane! Dus zeker doen en nogmaals ook erggg leuk als kadootje

      Verwijderen
  2. Het is echt super lekker Suzanne! Moet je echt eens proberen!!! Zou alleen wel zorgen dat je of visite krijgt om mee te delen of op visite gaat zodat je het als kadootje mee kan nemen ;)
    Bedankt voor je woorden! Ook jouw mailtje deed mij goed ;) en inderdaad zijn we mal
    Je maakt me wel verlegen hoor! Wat een complimenten...
    Dank je
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen