26 maart 2014

De lekkerste chocomousse ever...

Chocolademousse....
wat is dat lekker!
Zelf lekkere maken was me nog niet gelukt.
Ik heb vooral recepten geprobeerd met geklopte slagroom en gesmolte chocolade.
Dat werd nooit echt luchtige mousse.
Maar...
Nu heb ik het recept ontdekt!
Het is verrukkelijk...
Ik vond het in het Magazine Foodies (wat een geweldig tijdschrift trouwens)


Het recept paste ik iets aan en wil ik graag delen met jullie


Recept Lekkerste chocolademousse 
4 personen

100 gram extra pure chocolade
100 gram pure chocolade
3 zo vers mogelijke eieren
snuf zeezout
125 ml slagroom
2 eetlepels suiker

Hak beide soorten chocolade en smelt dit au bain marie.
Let wel op dat het niet te heet word, het water mag niet koken.


Als alles gesmolten is haal je de schaal van het pan en laat het iets afkoelen.
Splits ondertussen de eieren.
Het eiwit klop je stijf met een snuf zeezout heel erg stijf (als je pieken krijgt en de vorm van de mixer in het eiwit blijft staan) en zet het in de koelkast.
Klop daarna de slagroom lobbig, maar vooral niet stijf, zet ook dit in de koelkast.


Doe de eierdooiers en suiker in een hittebestendige kom.
Zet deze in/op (au bain marie) in een pan met heet water. (dit water mag absoluut niet koken, mag niet warmer zijn dan 60-70 graden. Gebruik daar evt een kookthermometer voor. Ik deed het op de gok en dat ging goed. Eerst bracht ik het water bijna aan de kook, liet het toen weer afkoelen en zette toen de pan erop.)


Plaats de pan op het vuur met de schaal met eieren op het vuur en mix dit minimaal 5 minuten tot je een dikke romige creme hebt.


Vanaf nu is het belangrijk om snel te werken omdat je anders klontjes krijgt (had ik wel, maar dat was juist heerlijk....zaten hele kleine chocolade stukjes in)
Neem de schaal met de eierdooier-creme van de pan af en klop er met een garde snel de gesmolten en iets afgekoelde chocolade door.
Klop dan de slagroom erdoor heen.
Het eiwit spatel je voorzichtig in 3 porties door het chocolademengsel heen.


Zet de mousse voor 3 uur in de koelkast en dan smullen maar :)


Zien jullie hoe luchtig het is geworden. Als het de koelkast in gaat is het bijna nog vloeibaar en ik dacht dat ik het verkeerd gedaan had, maar niks bleek minder waar.


De jongens hebben ook zitten smullen en waren eigenlijk een beetje boos dat het op was... Maar ik had nog een klein portie voor de volgende dag bewaard... Wij hebben er dus 2 dagen van gegeten.


Vinden jullie chocolademousse ook zo lekker??
Wel eens zelf gemaakt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten