21 februari 2015

40 dagen tijd... #1

Ik hou van je, zei Hij Hoeveel? vroeg ik. ''zoveel'' antwoordde Hij, en Hij spreidde Zijn armen en stierf voor mij.

Omdat we in de lijdenstijd ofwel 40-dagen tijd zitten wil ik iedere zaterdag een foto en een tekst plaatsen die daar mee te maken hebben... 

Het plan om Jezus te doden

 Het was vlak voor het Joodse Paasfeest. Joden eten dan brood zonder gist. De priesters en de wetsleraren wilden Jezus doden. Ze maakten een plan om hem in het geheim gevangen te nemen. Ze dachten: Dat moeten we niet midden op het feest doen. Anders komt het volk in opstand.

Een vrouw giet olie over Jezus  heen

 Jezus was in Betanië . Hij was op bezoek bij Simon, die Simon met de Huidziekte genoemd werd. Tijdens het eten kwam er een vrouw binnen. Ze had een flesje met olie bij zich, het was heel dure olie met een lekkere geur. Ze opende het flesje en goot de olie over Jezus’ hoofd.
 Een paar mensen werden boos. Ze riepen: Zonde ‘van die dure olie!  Die hadden we kunnen verkopen voor een enorm bedrag. En dat geld hadden we aan arme mensen kunnen geven!’ Zo gingen ze tegen de vrouw tekeer.

De vrouw heeft iets goeds gedaan

 Maar Jezus zei: ‘Laat haar met rust. Doe niet zo boos tegen haar. Ze heeft iets goeds voor mij gedaan.  Arme mensen zullen er altijd zijn. Je kunt hen helpen wanneer je maar wilt. Maar ik zal niet altijd bij jullie zijn.  Deze vrouw heeft gedaan wat ze kon. Zij heeft mij verzorgd met geurige olie. Daardoor is mijn lichaam klaar om begraven  te worden.
 Luister goed naar mijn woorden: Als het goede nieuws verteld wordt, zal er ook over deze vrouw verteld worden. Overal in de wereld zullen de mensen horen wat zij gedaan heeft.’

Judas  helpt de priesters

Judas  Iskariot, één van de twaalf leerlingen, ging naar de priesters. Hij zei: ‘Ik zal jullie helpen om Jezus  gevangen te nemen.’ De priesters  waren daar blij mee. Ze wilden Judas  er zelfs voor betalen. En Judas  begon na te denken over een goed moment om Jezus  gevangen te nemen.

Dit staat in Markus 14:1-11, deze tekst komt uit de Bijbel in Gewone taal

3 opmerkingen:

  1. Heel erg mooi!
    Fijne zondag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat gedichtje heb ik nu al ruim 20 jaar op een kaartje in m'n portemonnee zitten, 't geeft zo mooi het evangelie weer!
    Fijn dat jij het deelt met al jouw lezers.
    Groetjes
    Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi :) Doe je iets voor de lijdenstijd?
    Zelf heb ik er eigenlijk nog nooit zo dagelijks bij stil gestaan. Dit jaar print ik de kaartjes af die Ann Voskamp heeft op haar site (aholyexperience.com) omdat ik er eigenlijk wel eens echt dagelijks aan wil denken, bij stil staan.

    BeantwoordenVerwijderen