23 februari 2015

Oopsie gezond

....ja je leest het goed oopsie gezond...
en nee er ging niet iets mis in de keuken...
zo heten die dingen... tenminste dat schijnt...
google er maar eens op..

Maar goed ik vond ze dus alszijnde broodvervanger...
Als ik dat lees gaan mijn voelsprieten overeind staan en lees ik aandachtig.

Dit zag er veel belovend uit 
en dan spring ik nog net niet gelijk de keuken in....


Het resultaat...
tja... ik was een beetje teleurgesteld...
want het heeft toch echt wat weg van een soort gebakken ei...
maar dan toch weer anders...
het lijkt in de verste verte niet op brood...
misschien had ik zo'n wonder ook niet moeten verwachten..
maar het is zeker wel lekker en er zit allerlei gezonds in wat normaal niet in een gebakken ei zit...
De volgende dag nam ik nog zo'n oopsie mee naar mijn werk..
Toen was hij minder eierig zeg maar...
of was ik al voorbereid op wat ik ging proeven...

Nou ja het is in ieder geval lekker en daarom deel ik het recept ook met jullie.
Dus wil je eens iets anders eten dan crackers, omeletten en salades... probeer dit dan eens! Maar verwacht geen brood ;)



Recept Oopsie 
4 porties

3 eieren
200 gram roomkaas (ik gebruikte hem van Lidl, niks mis mee)
1 eetlepel amandelmeel
1/2 kruiden naar smaak (ik nam Italiaanse kruiden)
snuf zout
1 eetlepel zonnebloempitten
1/2 eetlepel psyllium inuline

Verwarm de oven voor op 150 graden.
Splits de eieren.
Klop het eiwit met een snuf zout goed stijf, zodat je de kom op zijn kop kan houden.




Mix in een andere kom de overige ingrediënten met het eigeel romig.


Spatel dan voorzichtig het eiwit erdoor.


Schenk het mengsel uit over een bakplaat je je bekleed met bakpapier.


Bak dit 30 minuten tot de bovenkant goudbruin is. 
Volgens alle recepten die ik las zou het nu klaar moet zijn, ik vond ze alleen nog te klef.


Ik haalde plaat uit de oven, zette de oven op 175 graden.
Sneed de oopsies in 8 stukken en draaide ze om.


Dat gaat niet heel makkelijk want ze zitten een beetje vast, dus gebruik een bakspatel en steek die er onderdoor.
Daarna gaan ze nog 5 minuutjes in de oven.
Laat ze afkoelen op een rooster.
Eet ze dezelfde dag en hoogstens de dag erna. De rest kan je invriezen.

Ik belegde mijn oopsie als een broodje gezond.
Neem een plak kaas, wat rauwkost, kaas en smullen maar :)


4 opmerkingen:

  1. Wat grappig, ik kende het helemaal niet. Het zien er een beetje uit als een fuchsia!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat bedoel je me fuchsia?
      Ik zie er geen fuchsia in... Of is 't automatische woordcorrectie? ;)
      Groetjes Ilse

      Verwijderen
  2. Focaccia wordt er bedoeld denk ik. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed recept en erg geslaagd. De fuchsia moet denk ik focaccia zijn. :)

    BeantwoordenVerwijderen