29 april 2015

Brownie met amandelschaafsel

Ik las bij Julia over Healty Brownies en toen had ik gelijk trek in brownies, bedankt Julia ;)...
Dus ik heb gelijk maar brownies gemaakt...nee niet die van Julia... dat had ik allemaal niet in huis en van mij hoeft hij (zeker in het weekend) niet super gezond.... 

Dus ik ging aan de slag. Ik gebruikte een recept wat ik online vond en paste deze ik aan tot een toch wel iets gezondere versie... hij hoeft ook weer niet super ongezond te zijn ;)


Recept Brownie met amandelschaafsel

200 gram pure chocolade
50 gram extra pure chocolade
125 gram boter
150 gram palmsuiker (normale suiker kan ook)
1 theelepel vanille extract
snuf zout
4 eieren
125 gram patentbloem

optioneel voor het glazuur:
100-150 gram extra pure of pure chocolade (vergeten te wegen, maar schat dat het ongeveer deze hoeveelheid was)
3 eetlepels geschaafde amandelen

Verwarm de oven voor op 180 graden.
Bekleed een bakvorm van ongeveer 20 cm met bakpapier.
Hak de chocolade in grove stukken en doe deze in een glazen schaal.
Laat de chocolade samen met de boter au-bain-marie smelten en roer hierbij geregeld door.
Haal de schaal van het vuur en roer de suiker  en het vanille extract erdoor.
Daarna kan je de eieren een voor een toevoegen, klop deze er met een garde doorheen.
Zeef de bloem en het zout erbij en roer deze voorzichtig door elkaar.
Schenk de massa in de bakvorm en bak hem in ongeveer 30-35 minuten gaar.
Lift hem uit de vorm en laat hem afkoelen


Rooster ondertussen het amandelschaafsel in een droge koekenpan.
Hak de chocolade grof en laat deze smelten.
Verdeel de chocolade over de brownie.
Strooi het amandelschaafsel over de chocolade en druk het een beetje aan.
Ja dan zijn je vingers vies... maar die mag je gewoon schoonlikken ;)
Laat de chocolade hard worden en smullen maar....

2 opmerkingen:

  1. Nou, deze zijn ook gezond toch? Zo slecht vind ik ze niet hoor. Leuk recept!
    Thanx voor de link!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is weer smullen geblazen natuurlijk...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen