17 februari 2016

Voorjaarsvakantie doe-tips

De voorjaarsvakantie vind ik altijd een fijne en tegelijk lastige vakantie... Het is erg fijn dat de kinderen weer vrij hebben. De andere kant is dat wij dan eigenlijk nooit op vakantie gaan, het vaak niet zulk lekker weer is als bv in de meivakantie... dat betekend dat deze mama creatief moet zijn om het tot een leuke vakantie te maken!... 

Lang leve pinterest... De grootste bron aan inspiratie waar ik geregeld op kijk. De inspiratie die ik voor de voorjaarsvakantie vond, wil ik ook delen met jullie. 

Tekenmiddagje...
kleuren en tekenen is altijd leuk, maar soms is het op een andere manier NOG leuker... Met deze tip gaat je kind zelf aan de slag met zijn creativiteit... maar wel met een klein beetje hulp. Knip een leuk plaatje van bv een dier maar half uit. Plak deze op het tekenvel.. De rest moeten ze er zelf bij tekenen/verzinnen....



Thuisbioscoopje...
Wat is er leuker dan een thuisbioscoopje houden? Huur bij de bibliotheek een leuke kinderfilm, plof op de bank met een dekentje, pof wat popcorn en fout kan het eigenlijk niet gaan :)

Puffy Paint
Deze term kwam ik ook tegen en het zag er super leuk uit! Het is een "recept" op basis van scheerschuim, bloem, lijm en evt wat kleurstof. Dit doe je in een plastic zakje en je kan 3D verven... super cool... 
Voor de complete werkbeschrijving en juiste hoeveelheden om deze puffy paint te maken, klik dan even door naar de (Engelse) site waar het vanaf komt.

DIY Puffy Paint for Kids

Bos/park jutten...
Als het dan lekker weer is... Hup snel laarzen aan en even naar buiten. Misschien kan je wel naar het bos of een wat groter park in je eigen woonplaats. Van doenkids.nl, vond ik deze leuke plaat. Om in het bos te jutten... Nou denk ik dat je zulke dingen ook wel kan vinden in een groot park. Dus lekker naar buiten en schatten verzamelen! Klik op de foto om de plaat zelf te kunnen printen.


Zoeken...
Zoekspelletjes zijn altijd leuk... Met deze van wederom doenkids.nl kunnen de kinderen punten verdienen. Je zou aan een max aantal punten een leuke winst kunnen hangen... Bv een snoepje of een lekkere koek of een filmpje kijken. Klik op de foto om hem zelf te kunnen printen.


Knakworstrolletjes maken...
Geen zin om iedere dag een boterham met pindakaas te eten? Maak daar een activiteit van. Maak knakworstrolletjes als lunch of hapje tussen de middag. Snijd de knakworstjes in 3 stukjes. Ontdooi wat bladerdeeg. Snijd de bladerdeeg in 3 reepjes. Rol hierin het knakworstje en druk ze dicht aan de zijkant. Bak ze in een hete oven van 220 graden af in 10-15 minuten. 

100 dingen poster...
Weet je het nou echt niet meer... Dan kan je misschien op deze leuke poster nog wat bruikbare tips vinden. De poster kan je gratis downloaden via deze link

Nog een idee nodig voor de vakantie : deze poster met "Doe-ideeën tegen verveling in de vakantie" geeft tips ( van thuisinonderwijs.nl):

Jullie nog leuke aanvullingen?

6 opmerkingen:

  1. Ik pak een grote (weck-)pot en heel veel kleine papiertjes. Op elk papiertje komt een activiteit te staan (Kinderboederij, speurtocht, koekjes bakken, etc). Deze vouw ik dubbel en gaan in de pot. Elke ochtend mogen de kinderen 1 papiertje pakken en dat gaan we die dag doen. Ook een goed idee voor de lange zomervakantie. Dan mogen ze zelf opschrijven wat ze willen gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hopen een keertje naar de vogelkelder (den haag) te gaan, is ook relatief goedkoop. En verder veel thuis vermaak: knutselen, middagje bieb, ieder z'n eigen pizza maken etc. Komt best goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben een paar bezoekjes gepland naar een vriendin, en mijn opa & oma. Ik wil even lekker met de meiden naar de bieb, knutselen maar ook heerlijk om de week lekker vrij en rustig te houden. Even urenlang in huis rommelen terwijl de meiden in pyama spelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik zag u blog via andere blogster, ik volg meestal blogjes die te maken hebben met haken, koken, fotografie, familie, en leuke momenten, ik kijk naar om meer te lezen en te bezoeken, harstikke leuk, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik ken dat inderdaad... dat doorklikken vanaf een andere blogger ;). Leuk dat je me gevonden hebt... ga eens snel bij jou kijken..
      Groetjes Ilse

      Verwijderen